GÖRÖG ÁDÁM

TACIT Project -
live interjú

A TACIT Gyorsítósáv története a kezdetektől a 9.0 verzióig, vállalkozási ötletek a 2020-as válság alatt, alkalmazkodás a megváltozott körülményekhez.

Görög Ádám TACIT

Összefoglaló

Ebben az interjúban Görög Ádámmal beszélgettem ismét – másfél év után a TACIT történetéről, vállalkozási ötletekről, új üzleti irányokról, valamint arról, hogy Ádám és csapata hogyan élte meg a 2020-as gazdasági válságot, mik voltak azok a lépések, amit meghoztak azonnal, amint a rendkívüli helyzetet bejelentették. Nagyon tanulságos beszélgetés, amiből mindenki profitálhat, akár alkalmazottként dolgozik és tervezi a váltást, akár már a saját vállalkozását építi.

Ádámról bővebben

Görög Ádám 27 évesen több, mint 1600 fiatal vállalkozónak segített a TACIT Gyorsítósáv nevű tréningjén keresztül. 2018-2019-ben is 100m feletti árbevételt ért el a cégével, aminek a profit rátája kiemelkedően magas volt. Ádámnak mindig is fontos volt az önfejlesztés, a cégét teljes mértékben ennek szellemében építi a kezdetek óta

“Arra kell törekedni, hogy minél igényesebben, minél több értéket teremtve tudjunk dolgozni”

Görög Ádám

Miről lesz szó ebben a részben?

  • A TACIT Gyorsítósáv története az első próbálkozástól a tökéletesített 9.0 verzióig
  • Hogyan találd meg a Neked ideális vállalkozási ötletet?
  • Nincs olyan, hogy tökéletes lesz az első vállalkozásod
  • Hogyan növeld a motivációd?
  • Vállalkozási lehetőségek Budapesten és vidéken
  • Hogyan alkalmazkodj a megváltozott piaci körülményekhez

ha inkább olvasnád

Az interjú leiratát a szöveg alatt lenyíló menüben elolvashatod.

Görög Ádám interjú

Dallos Zoltán:

Sziasztok, üdvözlök mindenkit, ez itt az Üzlet & Utazás show következő interjúja, a mai vendégem Görög Ádám lesz, akiről sokan már hallhattatok, a TACIT projekt alapítója, megálmodója!

Szia Ádám, üdvözöllek, köszöntelek a SHOW-ban!

Görög Ádám:

Szervusz Zoli, köszönöm, hogy itt lehetek.

D.Z.:

Ugye utoljára – és egyben az első interjúnk, első beszélgetésünk tavaly év elején volt 2019 február tájékán, azóta ez a videó több, mint 20.000 megtekintésnél jár a YouTube-on, azt gondolom, hogy nagyon sok embert inspirál a történeted, a saját videóid nézettsége ugyanezt bizonyítja!

Amit érdemes tudnotok: Görög Ádám a TACIT projekt alapítója, 27 évesen 100m feletti eredményt ért el a vállalkozásával, aminek a jelentős része profit volt az elmúlt 2 évben, így azt gondolom, mindenképpen inspiráló a történet, így update-eljük a tavalyi beszélgetésünket.

Kezdjük azzal, hogy aki nem ismer, nekik kérlek mesélj magadról, mi is a TACIT, mit kell tudni róla, és honnan hova fejlődött ez a vállalkozás?

A TACIT Gyorsítósáv története

Görög Ádám:

A TACIT 4.5 éve indult el, és eredetileg egy olyan koncepció volt a fejemben, hogy mi lenne, ha lenne egy önfejlesztéssel foglalkozó blog? Érdekes belegondolni, hogy mennyi változás történt ennyi idő alatt, akkor még jellemzően blogoltak az emberek.

Én azt csináltam, hogy minden egyes hónapban kiválasztottam egy kihívást – egy önfejlesztéssel kapcsolatos kihívást, aminek volt egy konkrét célja, egy ilyen projektet kellett megvalósítani 30 nap alatt – olyanokra kell gondolni, mint például 30 könyv elolvasása 30 nap alatt, vagy különböző memória fejlesztéssel kapcsolatos gyakorlatok – tehát produktivitás és önfejlesztő kihívások, amiknek a végén megosztottam a tapasztalatokat – mit csináltam, mi működött, mi nem működött, és összességében miért volt érdemes ezt megcsinálni, én mit tanultam ebből.

Mindig is szerettem volna úgy pozícionálni magam, mint az eredmények embere. Amikor elkezdtem a TACIT-ot akkor még 22 éves voltam, és egyszerűen nem volt meg az a hitelességem, hogy én egy ismert szakértő vagyok, papírom van róla, hanem magamnak kellett ezt az utat kitaposni, ezt a hitelességet. Úgy láttam, hogy az a legjobb út, ha meg tudom mutatni az embereknek egy ilyen kézzel fogható formátumban, hogy ezek a lépések azok, amik előre viszik az embert.

D.Z.:

Akkor ez 5 év, kb 5 éve indult el a TACIT projekt oldalad?

Görög Ádám:

Nincs még 5, nagyjából 4.5 éve, mondjuk úgy, hogy közelítünk az 5 évhez. A lényeg, hogy akkor volt egy nagyon erős elköteleződés az önfejlesztés irányába, utána viszont 1 évvel az indulás után el kellett könyvelnem azt, hogy a legtöbb embert sajnos nem érdekli az önfejlesztés.

Senki sem foglalkozik önfejlesztéssel csak azért, hogy ezzel foglalkozzon, hanem mindig valamilyen célt szeretnének elérni az emberek, akarnak egy szebb jövőt megvalósítani, egy jobb életet építeni, és emiatt sokkal kézzelfoghatóbb dolgokra van szükségük, hogy rá tudják irányítani a figyelmüket. Nem lehet valakinek azt mondani, aki nem szereti a munkáját, hogy itt van ez a csomag produktivitási tipp és trükk, amiket érdemes kipróbálni és ezáltal hatékonyabbá tenni az életed, mert ott van az az alapvető probléma, hogy nem szereti a munkáját, nem ezen a területen szeretne fejlődni.

Ekkor kapott egy teljesen új fókuszt a vállalkozás, elkezdtem egyre több olyan emberrel együtt dolgozni, akinek már volt vállalkozása, vagy szeretett volna vállalkozást indítani a közeli jövőben, és ezzel indult el a TACIT gyorsítósáv nevű képzés, ami nagyjából 4 éve meghatározza a mindennapjaimat, az elmúlt 4 évem ezzel telt. Ezen belül már több, mint 1600 emberrel dolgoztunk együtt az online vállalkozásuk elindításán, egy szakmai tudás kialakításán. A jövőben is hasonló lesz, de idén aktuálissá vált, hogy kibővítsük a tevékenységünket az e-kereskedelem felé is.

Alkalmazottból vállalkozó

D.Z.:

igen, mindenképpen beszéljünk az új vállalkozási irányokról! Kicsit még térjünk vissza a TACIT indulásához! Én azt látom, hogy nagyon sokan azzal a problémával küzdenek, hogy ott vagyok egy alkalmazotti munkában, vagy éppen kijöttem az iskolapadból, és vagy azt sem tudom, hogy merre induljak el, vagy ha van egy ötletem, akkor hogyan tegyem meg azt az első lépést?

Neked mik voltak akkor 22-23 évesen azok a dolgok, amik segítettek meghatározni az irányt, amire azt mondtad, hogy igen, erre ráteszem a következő 4 évemet… Mert én azt látom, hogy nagyon nehéz elköteleződni, ki kell választani 1 dolgot, mert nekem például mindig az a problémám, hogy nyitott vagyok új ötletekre, mindig belekapok új dolgokba, és ez nem működik. Azt be kell látni, hogy az elején rá kell tenni 0.5 – 1- 2 évet egy dologra.

Neked mi segített az elején, hogy kitűzd ezt az irányt?

Görög Ádám:

Azt tudni kell, hogy a TACIT-nak a nevében a “project” szó nem véletlenül van ott. A projekt az mindig egy olyan dolog, aminek van meghatározott kezdő dátuma, egy végcél és utána szépen lezárja az ember. Tehát végülis lehet egyfajta próbálkozásnak tekinteni, megvannak, hogy milyen mérföldköveket szeretne elérni az ember, megvannak a feltételek, hogy hogyan fog működni.

Az én részemről elköteleződés volt a személyes fejlődés és az oktatás irányába, de hogy azt hogyan és milyen formában csinálom, ebben nem köteleződtem el soha. Tehát én biztos vagyok abban, hogy még az életben nagyon sok féle formában fogok oktatásokat tartani. Nem szeretek leragadni egy dolognál, és a TACIT nem is az első vállalkozásom egyébként, ahogy említettem itt is volt egy újra pozícionálás, az önfejlesztésről inkább az online vállalkozások felé, illetve nagyjából fél éve erősen elmozdultunk az e-kereskedelem irányába.

A legegyszerűbben úgy lehet feloldani ezt a problémát, hogy ha az embernek van egy elköteleződése: szeretne jobban dolgozni, szeretne több értéket teremteni, szeretne jobb vállalkozást csinálni, szeretne jobb emberré válni. Hogy ez konkrétan hogyan valósul meg, azt egy projekt jelleggel csinálja az ember.

D.Z.

Hmm, mit jelentenek a számok a TACIT Gyorsítósáv nevében? 1.0, 2.0 és ugye most fog indulni a kilencedik TACIT program. Mi változott a 9 rész – 9 indulás során? Hova fejlődött a TACIT?

Görög Ádám:

Ez szintén nagyon érdekes, hogy hogyan lehet elvenni az élét, ha valaki attól tart, hogy belekezd valami új dologba. Mert nyilván sokan azért nem kezdenek bele egy új vállalkozásba, egy új készség elsajátításába, végülis ugyanaz a félelem tartja vissza az embereket, emiatt érdekes lehet az, hogy én hogyan oldottam meg: pontosan ezekkel a “verziószámokkal”. Én úgy tekintettem a gyorsítósáv 1.0-ra (bár akkor még nem volt szó róla, hogy lesz 2.0) – hogy ez egy béta verzió.

Ez egy olyan dolog, aminek nem kell tökéletesnek lennie, ez egy “valami” lesz. Amikor először eladtam a TACIT gyorsítósáv programot, akkor még nem állt össze az anyag. Tudtam, hogy mik lesznek a témakörök, miről fogok beszélni, mik azok a dolgok, amire nekem is szükségem volt az online vállalkozásom elindításához, és hozzá kell tennem, hogy ebben volt egy nagyon naív hozzáállásom, hogy mire is van valójában szükség,

Az egy dolog, hogy valaki önmaga felépített egy online vállalkozást, de másoknak különböző területeken segíteni – ez egy egészen más készséget igényel. Volt bennem egy jó szándékú, de naív hozzáállás, hogy megtanítom a technikai alapokat: mitől lesz jó az e-mail marketing, hogyan kell weboldalakat építeni, hogyan fogsz rendeléseket fogadni az oldalon.

Úgy voltam vele, hogy az első verzióra álljon össze egy anyag, majd tudtam hogy meg fogom nyitni újra meg újra a csatlakozás lehetőségét. Ha valaki vissza kérte volna a pénzét, akkor mivel ez egy béta dolog, ezért vissza adtam volna, ekkora alakult ki ez a 100%-os pénzvisszafizetési garancia – feélelemből – mert mi van ha valakinek nem tetszik…!? Úgy voltam vele, hogy ha valakinek nem tetszik, akkor inkább visszaadom a pénzét, hogy ne legyen belőle sértődés, és azóta ez egy nagyon erős alap pillére lett ennek a képzésnek,  hogy van az én részemről egy ilyen hozzáállás.

Nyilván az emberek ha egy nagyobb összeget költenek el, akkor jogosan lehetnek várakozásaik. Utána a TACIT első verziója az élő webinároknak a sorozata volt, tehát minden vasárnap este élőben csináltam egy közvetítést, addig pedig készítettem egy projekt oldalt – egy gyakorló oldalt, ami voltaképpen egy olyan vállalkozásnak a weboldala, amit nem terveztem elindítani, de ezen keresztül tudtam bemutatni gyakorlatban is a lépéseket.

A TACIT fejlődése 2.0-tól a 9-es verzióig

 

A TACIT 2.0-ás verzióban teljesen átalakultak a dolgok, őszintén szólva az 1.0 az 12 webinár felvétel volt, kiegészítve jegyeztekkel és néhány eszközzel. A 2.0-ás verzióba újra lett gondolva az egész, 10-15 perces videókra lebontva, és akkor már elkezdett kialakulni az a formátum, amiben most is működünk: különböző modulok vannak, azon belül vannak kisebb, 10-15 perces videók.

Ezt követően a 3.0-ban kisebb fejlesztések történtek, mert felmerültek az alábbihoz hasonló kérdések: “oké azt értem, hogy így kell weboldalt készíteni, de hogyan készítsek egy webshopnak egy főoldalt? Milyen tartalom legyen konkrétan?”

Az egy dolog, hogy valaki rendelkezik azzal a technikai készséggel, hogy tudok weboldalt készíteni, illetve hogy milyen szövegek legyenek ott, milyen menüpontok legyenek, hol szerepeljen a logó, hogyan kell mobilra optimalizálni, és mit kell megváltoztatni az eredeti elképzelésben. Ezek a kérdések folyamatosan jöttek be. Az első két gyorsítósávban még nagyon lefoglalt az anyag összeállítása, a TACIT 3.0-ban már sokkal inkább arra koncentráltam, hogy készen tudjak az emberek kezébe adni olyan megoldásokat, amik segítik az ő munkájukat. Akkor már elkezdtem sablonokat megosztani, például itt van egy oldal, amit elkészítettem, és ez a minta jó egy webshopnak, vagy jó példá egy szolgáltató számára, aki marketing kivitelezéssel foglalkozik.

Mindig néztük, hogy milyen kérdések merültek fel a tréning közben, illetve bizonyos kérdéseknek próbáltunk elébe menni, így mindig amikor az emberek becsatlakoztak, például a 8.0-ás tréningre, addigra már úgy tudtunk elkezdeni dolgozni a résztvevőkkel, hogy minden kérdésre megvolt a válasz már előre. Ha valaki elmondta, hogy X dolog nem működik a weboldalon – jellemzően így szokták megfogalmazni a problémájukat – Akkor jellemzően már a probléma leírásából lehetett találgatni, hogy melyik beállításokat nézze meg, mert volt már korábbról tapasztalatunk, és megtaláltuk a probléma forrását. Így ezeket bele tudtuk tenni egy Gyarkan Ismételt Kérdések dokumentációba, ami kereshető, és így már nem is kell feltenni a kérdést.

Mindig arra törekedtünk, hogy a résztvevőknek ne csak ezeket a technikai dolgokat adjuk a kezébe, hanem felismerjük a lehetséges elakadási pontokat, minél több olyan dolog legyen benne amit készen fel tudnak használni – különösen a kreatív témákkal kapcsolatban, mint például a főoldal tartalma, vagy a különböző értékesítési szövegek.

Ez az amire én nagyon büszke vagyok, mert nem tudok róla, hogy ki az aki hasonlót csinál – külföldön sem. Persze, az előfordul, hogy valaki mondjuk megmutatja a hirdetéseit, amik jól futnak, de azokat jellemzően nagyon nehéz átültetni egy másik vállalkozásba, mert jellemzően egy irányból mutatják meg a dolgokat. Én a saját hirdetéseimnek az eredményeit is megmutatom, a tanácsadással, oktatással foglalkozó vállalkozásét is, a webshopét is, és különböző szolgáltatókkal rengeteg területen működtünk együtt, így ott is látom azt, hogy mi az, ami működik, és ezt tudtuk megosztani egyfajta “tudás tőke”-ként.

Ez az, ami végig kísérte a TACIT gyorsítósáv verziókat, és valóban így tekintünk erre, hogy minden egyes új indulással, egy sokkal jobb, fejlesztett terméket kapnak a résztvevők. Ezt bátran tudom javasolni mindenkinek, aki képzéssel, oktatással foglalkozik, ne csak azon gondolkozzatok, hogy milyen információkat kell tudnia az embereknek, hanem törekedni arra, hogy elébe menjetek a kérdéseiknek, és magyarázatokkal, példákkak, előre elkészített megoldásokkal mintázni, hogy milyen irányba kellene elindulniuk.

Ezt meg lehet csinálni fitness piacon is, ezt meg lehet csinálni táplálkozási tanácsadással kapcsolatban is, bármilyen tanácsadás vagy oktatás jellegű tevékenységnél, ez az amivel igazán jól lehet emelni egy szolgáltatásnak az értékét, mert hiszen titkok nincsenek.

Én nem azt mondom, hogy ezek titkok és soha sehol nem hangzottak el, hanem azt tudom mondani, hogy mi ezeket borzasztó igényesen összeraktuk, összegyűjtöttük, van egy kereshető adatbázis, ahol ki tudod választani, hogy melyik illik legjobban hozzá, ötleteket, inspirációt tudsz belőle szerezni, és könnyebb lesz így eldolgozni.

Nem az információ a nehézség ma már, hanem a “cselekedhető” információ, amit munkába tudnak tenni az emberek!

D.Z.:

A gyakorlatba ültetés a legfontosabb, én is ezt látom! Beszéljünk még magáról az oktatási piacról! Amikor elkezdted 4-5 éve, akkor még az egész online kurzus “iparág” még eléggé gyerekcipőben járt, főleg itthon. Ma az látszik, hogy már számos kurzus van, főleg most, 2020 májusában a járvány közepén mindenki Home office-ba kényszerült, és hirtelen megugrott az online kurzusok, online tartalmak száma.

Hogy látod ezt a piacot, mennyire telített?

Görög Ádám:

Én látom azt, hogy ami miatt az én vállalkozásom nagyon jól működik, az annak köszönhető, hogy ez az oktatás egy meghatározó és fontos téma mindannyiunknak az életében és ki lehet azt mondani, hogy évszázadok óta rosszul működik. Aki online oktatással akar foglalkozni, annak nem úgy kell gondolkoznia, hogy mi egymással versenyzünk – más online tanácsadók a konkurrencia, hanem az egyetemek, az OKJ-s képzések, ahol csak ledarálják az információt, és nem gondolnak bele,hogy igazából hogyan tudják a tanulókat sikerhez segíteni.

Szerintem mindannyian egyetértünk abban, hogy egy egyetemnek ez nem célja. Egyértelmű, hogy amikor összeállítják az anyagot, nem azt nézik, hogy a hallgatók hogyan fognak sikeres életet építeni, hogy fognak egy boldog életet felépíteni a maguk számára. Ha csak a vállalkozásokról beszélünk – szűkítsük le erre a fókuszt most – én elvégeztem a Corvinust a klasszikus vállalkozói szaknak tartott gazdálkodás és menedzsment szakon, és ki merem jelenteni 100%-os magabiztossággal, hogy jelen pillanatban az ott tanultakból semmit nem tudok hasznosítani.

D.Z.:

Meg azt is mondhatjuk, hogy inkább jó alkalmazottakat nevelnek a mai iskolák, és nem feltétlenül a vállalkozói talpaesettséget, gyakorlatot, problémamegoldást tanítják.

Görög Ádám:

Ezt is lehetne akár mondani, mert a Corvinusnál sok felé mehetnek tovább az emberek. Sokan elmennek mondjuk egy Big4 céghez dolgozni, vagy egy multinál helyezkednek el, de vannak irány választási lehetőségek, amikor valaki valamire specializálódhatott, és nekünk is volt lehetőségünk kisvállalkozás szakirányra beiratkozni, és tényleg azt tudom mondani, hogy szó szerint évek alatt nem kaptunk olyan tudást, amit ne lehetne néhány jól megírt blog posztból elsajátítani. Ez tényleg elképesztő.

Nézzük például az én vállalkozásom. Említetted, hogy szerencsére a TACIT jól fut, profitábilis tevékenységet végzünk, de ezzel együtt is azt kell nézni, hogy nekem van összesen 1600 kliensem, a Gyorsítósáv 9.0 tréningre eddig 250 fő csatlakozot és még tart a csatlakozás – ez összesen 1850 ember. A Corvinusra egy szakra járnak nagyságrendileg 300-an, tehát én nagyjából annyi embert oktatok, mint egy kisebb egyetemnek egy egész kara.

Direkt megnéztem, hogy a Corvinus hogyan finanszírozza a tevékenységét. Évi 9 Mrd forint támogatást kapnak a hallgatók által befizetett tandíjakon kivül – azon felül. Még egyszer hangsúlyozom, nem kaptunk ott hasznos tudást.

Hogy ha valaki ki tudja azt találni, hogy a különböző egyetemi szakokat hogyan pótolja egy sokkal inkább piaci módon, mint ahogy én is tettem a vállalkozásomban, az sikeres lesz. Nagyon sokan azért jelentkeznek a Corvinusra, mert ez a végső cél, hogy vállalkozást szeretnének indítani, sokan azért mennek az ELTE-n programozó matematikus szakra, mert szoftver fejlesztővé akarnak válni, ennek is megvan már a piaci alternatívája.

Sokkal inkább ebben kell gondolkozni az embereknek, hogy hogyan tudják megteremteni azt a lehetőséget, mert ha összehasonlítjuk, hogy a Corvinus kap 9 Mrd forint állami támogatást évente (és könnyen elképzelhető, hogy ez csak egy része, amit kiszúrtam a sorok között), és ezt összevetjük azzal, hogy az én vállalkozásom pontosan nulla állam támogatást kap, mert szerenécse piaci körülmények között tudom finanszírozni az előrehaladást, a kiváló minőségű oktatást – akkor milyen lehetőségek vannak még.

Ezen kell dolgoznunk, hogy ettől az elavult rendszertől minnél több embert el tudjunk vonni, minél inkább fel tudjuk ismertetni, hogy:

nem a papír számít, hanem a tudás, a talpraesettség, azok a készségek, amivel érvényesülni lehet, és ezt sajnálatos módon nem így fogják megszerezni az emberek.

Úgyhogy én ezt gondolom, hogy ha valaki a jó lehetőséget keresi, akár az oktatásban, akár az online oktatásban kifejezetten, akkor ezen gondolkozzatok, hogyan lehet megteremteni az alternatíváját ezeknek az intézményi képzéseknek. Nem feltétlenül az egyetemi képzésről beszélek, hanem az egész felnőttképzés, az OKJ képzés nagy átalakítás alatt van, és ez az átalakulás nagy mértében támogatja a piaci szereplők érvényesülését. Van egy olyan trend, ami jelenleg segít számunkra és mindenképpen érdemes ezen gondolkozni.

Nem egymással kell versenyezni, mert piaci körülmények között úgyis mindenki eldönti, hogy kinek ki a szimpatikus, kitől kapja a legtöbb értéket, illetve nagyon sokan több embertől is vásárolnak. Én is számtalan képzést megvásároltam Facebook hirdetés témakörben, vagy YouTube hirdetések témakörben szintén – nem arról van szó, hogy csak egy embertől akarok segítséget igénybe venni, úgyhogy ettől a szűkösség szemlélettől kell elszakadni, és arra kell koncentrálni, hogy itt van ez az óriási piac, az oktatás, ami sok sok ezer milliárd forintos piac, nem csak Magyarországon, hanem nyilván globális szinten, és itt próbáljunk meg minél jobb megoldásokat találni.

Én is azért osztom meg az eredményeimet, hogy látszódjon, ha valaki jól csinálja a dolgokat, akkor annak van eredménye.

TACIT bevételi riportok

D.Z.:

Erről is mindenképp beszéljünk, mert ez is elég ritka, amit csinálsz (a jövedelmi riportok). Ha megnézzük, a mi tevékenységünknek is van valamekkora átfedése, de még ha versenytársak is vagyunk, sokkal jobb ha kiegészítjük és támogatjuk egymást, mert itt az 1+1 az nem kettő, hanem sokkal több, és sajnos én is látom azt, hogy vannak olyan szereplők, akik fújnak egymásra, és elgáncsolják egymást, ahelyett, hogy támogatnák egymást, és tudjon mindenki válogatni a piaci lehetőségek közül.

A másik, amire ki akartam térni, hogy ez a fajta transzparencia, amit csinálsz már egy ideje az egyedi – erről mesélj majd kérlek, mert ha jól tudom már egy ideje megosztod az üzleti eredményeidet 1-1 cikk formájában, mert az a mondás, hogy úgyis ki fog derülni a hivatalos beszámolókból májusban, de ezt előre hozod, és már év elején összefoglaltad az éves eredményedet. Ez honnan jött és milyen érzés volt ezt kitenni ország-világ elé?

Görög Ádám:

Amit én csinálok, az egy bizonyos fajta közönséget vonz, ezért nem kellett attól tartanom, hogy egy való vliág szintű közönség rám támad, hogy ezt miért csinálom. Egyrészt voltak példák előttem, ezt páran csinálják külföldön, bár nagyon kevesen ott is, de csinálják egyértelműen, és számomra ezek az írások annyira sokat jelentettek, nem azért az információért, hogy valaki sok pénzt keres, hanem azért, mert lehet látni lebontva, hogy milyen forrásokból, hogyan jön ez, és aki csinálja az egy hús-vér ember, nem egy félisten hanem valaki, aki egy jól felépített szabadúszó vállalkozással nagy összegeket keres.

Akikre konkrétan hivatkozni szoktam: A Smart Passive Income Pat Flynn-től, és ő inspirált egy másik úriembert, aki az Entrepreneur On Fire c. Podcast-et csinálja, és azt láttam, hogy itthon Magyarorszgáon is nagyon nagy szükség van erre. Ha belegondolsz, hány olyan ember van, hogy tudod, hogy jól keres, és pontosan rá látsz a bevételi forrásaira? Ettől olyan átlátható az egész és kézzelfogható. Sajnos itthon én jelenleg nem nagyon tudok másról, de tudtam, hogy ez nekem mennyire sokat jelentett annak idején ez az információ.

Meglepően jók voltak a visszajelzések, láttam azt, hogy ezt nagyon sokan értékelik, felfogták, hogy nem dicsekvésből mondom ezt, mert ha dicsekedni akarnék vele, akkor ezt teljesen más formában is meg lehetne valósítani. Az, hogy én ezt leírtam és megosztottam, nagyon sok emberben elültette azt a nagyon fontos gondolatot, hogy:

“ezt meg lehet csinálni”!

A mai napig hallom ezt, annak ellenére, hogy sokan jól megélnek egyéni vállalkozásból – már nem arról van szó, mint a 90-es években, hogy a vállalkozó az valami felfoghatatlan seftes dolgot csinál, hanem könnyen elképzelhető, hogy a nézők között is mindenkinek van 1-2 ismerőse, aki egyéni vállalkozóként teremti meg a megélhetését, és így ez már egy sokkal kevébé elvont dolog.

Én pedig azt akartam ezzel megmutatni, hogy hogyan néz ki, amikor valaki ezt egy magas szinten tudja megvalósítani, mert demotiváló az, ha valaki nem látja a sikerhez vezető utat, ezzel szemben az nagyon motiváló ha sok kétség, bizonytalanság ezáltal megválaszolásra kerül. Ez volt az egyik célja, a másik pedig – nyilvánvalóan – ennek van egy nagyon jó marketing  értéke. Ezek mindig olyan tartalmak voltak, amik a kételkedőket meggyőzték a szavahihetőségemmel kapcsolatban, olyan embereknek, akiknek ismeretlen volt a munkásságom, megmutatták azt.

Érdekes módon azt sokan nem tudják, hogy Magyarországon a kft.-k adóbevallásai azok egy nyilvános adatbázisból böngészhetőek, és ezek egy bizonyos időbeni csúszással szoktak megtörténni. Az előző évi adóbevallások május végén válnak elérhetővé. Az adóbevallásban azért nem éri meg hazudni, mert adót kell fizetni utána. Természetesen én is sokat profitáltam abból, hogy megosztottam ezeket az információkat, viszont a legfontosabb tényező mindig is az volt, hogy “higgyük már el, hogy ezt meg lehet csinálni!”

Annyira sok emberrel találkozom, akik ilyen kérdéseket tesznek fel: “Ádám, tételezzük fel, hogy ezeket a dolgokat jól megtanulom, és nagyon igényesen dolgozom, szerinted akkor meg fogok tudni élni belőle?” A Válasz az hogy természetesen, igen! Az igényesen dolgozó embert, azt itthon is nagyon jól megfizetik ma. Nagyon sokan szkeptikusak ezzel kapcsolatban, ma, ezért úgy voltam vele, hoyg leszek én az, aki elébe megy a dolgoknak, aki ezzel kapcsolatban transzparens. Ott van konkrétan, hogy mennyi bevétel van a tréningekből, mennyi van a webshopokból, szóval ez így nem egy rejtett info, hanem mindenki számára ismert, és ez alapján mindenki le tudja vonni a következtetéseket.

Nektek is “Arra kell törekedni, hogy minél igényesebben, minél több értéket teremtve tudjatok dolgozni”

D.Z.:

Abszolút, és tényleg az látszik, hogy nekem is a sok vsszajelzésből érezhető, hogy a kettő fő érték a gyakorlatba ültethető tudás, a másik pedig, hogy legyen interakcióra lehetőség. Sokszor azt látom, hogy online anyagból már nagyon sok van, és az emberek azt igénylik, hogy tudjanak kérdezni, tudjanak reagálni rá, és együtt csináljunk valamit, ezek az értékek, amik sokat adnak egy klubnak, egy képzésnek, egy mastermindnak, egy mentorálásnak.

Menjünk tovább a vállalkozási ötletekre: én három mintát látok:

  • vagy nincs ötletem, hogy mit csináljak, de van egy vágy, hogy ki szeretnék törni az alkalmazotti keretekből, de azt sem tudom, hogy mit csináljak
  • Vagy túl sok ötletem van, és nem tudok ezek közül választani  – ebből szerintem relatív sok van, mert kinyílt a világ és bármik lehetünk
  • Vagy a harmadik, hogy megvan mit akarok csinálni, de nem látom az oda vezető utat

Te ezek közül melyikkel találkozol a leggyakrabban, és szerinted milyen kérdéseket érdemes feltenni magunknak, hogy rájöjjünk a vállalkozási ötletünkre?

Vállalkozási ötletek 2020

Görög Ádám:

Az első kettő (túl sok ötlet / nincs ötletem) ezek tulajdonképpen egy tőre vezethetőek vissza: azonnal egy lépésből akarja elérni a sikert perfekcionizmusra törekedve. Ezzel kapcsolatban mindig törekedtem arra, hogy megosszak minnél több példát, minnél több szemszögből megmutatni azt, hogy a legkevesebb esetben történnek úgy a dolgok, ahogy azt Te előre elképzeled. Tehát jellemzően nem az történik, hogy most elkezdek egy vállalkozást és sikeres vállalkozó leszek.

Sokkal fontosabb már az elején felvenni azt a szemléletet, hogy elkezdek valamit csinálni, és belefektetek az első pár hónapban rengeteg munkát, és egy kicsit jobban fogom látni és érteni azt a környezetet, ahol működök, mert amikor még valakinek nincs meg a vállalkozói tapasztalat, akkor nagyon nehéz azt mondani egy ötletre, hogy én ezt fogom csinálni! Mert egyszerűen nincs meg hozzá a vállalkozói szemlélete, hogy el tudjon köteleződni egy bizonyos ötlet mellett.

Ilyenkor szoktak problémák felmerülni, mert azt látja az ember, hogy bizonytalanság van, lehet, hogy nem is neki való ez az egész dolog, miközben el kell fogadni azt ,hogy a folyamat nem így működik, hanem köteleződjünk el afelé, hogy vállalkozóvá fogunk válni.

Nem egy konkrét vállalkozási ötlet, nem egy üzleti ötlet, nem egy üzlet lehetőség (ezek mind olyan dolgok amik jönnek és mennek, amivel nem is biztos hogy hosszú távon foglalkozni szeretnék). Hozzáteszem az online vállalkozások indítása sem egy olyan dolog, amivel évtizedeken keresztül foglalkozni szeretnék, tehát nekem is az elköteleződésem inkább a vállalkozói lét felé történt meg, nem egy konkrét vállalkozási ötlet felé.

Ha ez a szemléletváltás megtörtént, akkor már sokkal egyértelműbb, hogy nem az a cél, hogy építsek egy sikeres vállalkozást (elsőre), hanem az, hogy megszerezzem ezt a vállalkozói szemléletet, ami majd lehetővé teszi számomra, hogy legyen egy üzleti ötlet, ami majd egyszer jön, és rá tudjak bökni, hogy ezt akarom csinálni.


Van egy 22-es csapdája, hogy nem tudok elköteleződni egy vállalkozás ötlet mellett, és a sok lehetőség között nem tudok kiválasztani egyet, és leginkább azért, mert ahhoz, hogy ki tudjak választani egy vállalkozási ötletet, ahhoz már el kellett volna kezdenem egy vállalkozást. Ez egy ördögi kör, amit egy féle képpen lehet megtörni, ha az ember mélyen belül elfogadja, hogy az első vállalkozásom egy “béta verzió” lesz, pont úgy, ahogy én is csináltam a TACIT gyorsítósáv 1.0-val, amit akkor még nem is hívtam 1.0-nak, de lényeg, hogy már akkor is úgy gondoltam rá, hogy ez egy kiinduló pont lesz, összeáll valami, utána el fogok menni valószínűleg teljesen más irányba, de legalább látom azt, hogy összegyűlnek az anyagok, jönnek a kérdések az emberektől, és ezáltal fel leszek készülve egy sokkal jobb megoldásnak a szállítására.

D.Z.:

Nincs olyan, hogy tökéletes elsőre. El kell engedni a maximalizmust, mert csak a folyamat során tudsz fejlődni. Nincs olyan, hogy az egyből kész van. És az is nagyon érdekes, hogy a mai nagy ismert vállalatok (Amazon, Microsoft, Google) vezetői mikor alapították a jelenlegi cégüket, amiről ismertek lettek. Az átlag életkor 40 körül van, általában nem a legelső cégük, ami sikeressé vált.

Görög Ádám:

Amit még hozzá kell tenni, hogy ezeknek a nagyvállalatoknak az alapítói, tulajdonosai, valójában ha rálátunk az életútjukra, amit nem lehet figyelmenkívül hagyni, hogy nekik nagyon sok esetben hihetetlen nagy szerencséjük volt. Zuckerberg nem volt 100x vagy 1000x okosabb, mnt egy másik vállalkozó, aki 100x kisebb vállalkozást épített. Egyszerűen volt egy jó vállalkozási ötlet, volt egy jó helyzet, egy óriási piaci igény, egy társadalmi változás, új lehetőségek váltak elérhetővé, felépített rá valamit, ami nagyon sok embernek az együttműködésével sikeres lett.

A legtöbb ember számára óvatosan kell ebből következtetéseket levonni, inkább ezért szoktam azt mondani, hogy “nem gyorsan kell meggazdagodni, nem is nagyon, hanem inkább biztosan”. Csináljunk olyan dolgot, ami nem baj, ha sok energiát igényel, nem baj, ha eltart egy pár évig, de egészen biztos, hogy garantálja az embernek a jólétét, mert akkor legalább az a lehetőség megvan, még ha nem is válik valaki hihetetlenül gazdaggá, akkor is jólétben, nyugalomban tud élni. Van egy jó szaktudása, ami biztosítja a megélhetését, hogy tudjon foglalkozni a sokkal fontosabb dolgokkal, ami valakinek a család, valakinek a sport, valakinek az egyéb önfejlesztéssel kapcsolatos tevékenységek.

Fölösleges arra törekedni, hogy valaki nagyon meggazdagodjon, mert ebben sok esetben a szerencse nagy szerepet játszik.

D.Z.:

Meg sokak esetében – ha nem is a meggazdagodásról beszélünk, hanem ugyanannyit keres valaki alkalmazottként, de legalább azt csinálja, amit szeret, reggeltől estig, és ha nem fizetnének érte, akkor is ezt csinálná, akkor az már egy boldog ember lesz.

Közben érkezett komment a nézőktől,

“Ádám, te honnan veszed a motivációt, lendületet, inspirációt?”

G.Á.:

Alapvetően nekem van egy elképzelésem arról, hogy milyen ember szeretnék lenni. Nem az, hogy milyen életet szeretnék élni, milyen napjaim legyenek, hanem egy alapvető értékrend, hogy milyen irányba szeretnék haladni. Onnantól kezdve ha ez valakinek megvan, és komolyan is gondolja ezt, és hajlandó megtenni az ehhez szükséges lépéseket, akkor az önmagában egy önjutalmazó folyamat, hogy a motiváció kérdése nem merül fel problémaként.

Szerintem amiből a kérdés ered, az egy fundamentális félreértés, hogy a motiváció hogyan működik. A motiváció az nem egy olyan dolog, amit a motivációs videókból szerzünk, felébredsz reggel, és vagy van, vagy nincsen, hanem a motiváció az, hogy ha van egy érzelmi töltet, egy vágy arra vonatkozóan hogy valamit csinálj.

Ha valakinek nincs motivációja, akkor nehéz rávennie magát, hogy lemenjen az edzőterembe, elkezdjen valami újat tanulni, tehát nincs meg ez az érzelmi “hátszél”. Ez nem is egy külső dolog, ez az agyunkban alakul ki, az értékrendünk és a hiedelmeink alapján.

Ha valaki motivált szeretne lenni a hétköznapokban, akkor a legfontosabb hogy ezeket a hiedelmeit rendbe tegye, hogy milyen ember is szeretne lenni valójában, elkönyvelje magának a miérteket, és ez alapján már jóval egyszerűbb lesz a folyamat.

Én például szoktam engedni magamnak pihenőket, de ha huzamosabb ideig nem csinálok valamit, ami hozzájárul, hogy azzá az emberré váljak, akivé szeretnék válni, akkor az egy zavaró érzés. Az egy rossz érzés, mert valami olyan dolgot csinálok, ami nem autentikus. Érzi az ember, hogy egy helytelen dolgot csinál.

D.Z.:

Ettől függetlenül mik azok a külső források, akár könyvek, akár YouTube videók, akár amerikai minták, amikből te is töltekezel, amikor úgy érzed, hogy szükséged van egy löketre?

Inspiráció » Utazás

G.Á.:
A legjobb lehetőség ilyenkor szerintem környezetet váltani. Nekem a karantén előtt a leggyakoribb megoldásom az volt, hogy elutaztam valahova, akár csak egy szállodába azért elmenni, hogy ott dolgozzak, vagy egy külföldi városba elutazni pár napra, hogy kicsit más szemszögből nézzem a dolgokat, és amit évek óta csinálok, hogy kávézókból dolgozom. Ezt úgy szoktam hívni, hogy “elzarándoklok otthonról”, és akkor tudom, hogy 3-4 órát eltöltök valahol, ahol fókuszáltan tudok egy feladattal foglalkozni, tudom, hogy azért vagyok ott, hogy azt csináljam és nem azért, hogy az internetet böngésszem, mert otthon sokminden el tudja vonni az embernek a figyelmét. Kinézek az ablakon, vagy találok egy jó könyvet amit olvasnék, gyorsan kiugrok a mosdóba, csinálok egy teát, és nem történt semmi. Ugyanezeket a dolgokat egy kávézóban nem lehet megcsinálni, akkor ott ülsz az asztalnál, csak Te meg a laptopod és dolgozol a kiszemelt feladaton, a kitűzött cél felé.

D.Z.:

Jött még egy kérdés Csanádtól: Inkább Budapest, vagy vidék? Vidéken ugyanakkora esély van-e a sikeres vállalkozásra? Én azt gondolom, hogy ebben a karanténos időszakban most mindenki egyenlő, most mindenkinek ugyanaz az eszköztára, még a világhírű celebeknek is, mindenki egyenlő feltételekkel indul, ettől függetlenül mennyivel könnyebb Budapesten vállalkozni szerinted?

Görög Ádám:

Az elmúlt években találkoztam több olyan emberrel, akik egy vidéki zsákfaluból dolgozták fel magukat Budapestre, és el tudom képzelni, hogy ez egy nagyon nehéz problémának a leküzdése lehetett. Ezt egy nagyon becsülendő dolognak tartom és egyértelműen hátránynak tartom ha valaki nem Budapestről indul. Egyszerűen azért, mert vidéken más az életnek a tempója, más emberekkel találkozol, más elvárások vannak családi szempontból, és könnyen elképzelhető, hogy ha valaki azonosul ezzel, akkor nehezebb felvenni azt a tempót, ami szükséges ahhoz, hogy valaki egy sikeres vállalkozó tudjon lenni.

Viszont azt sem szabad elfelejteni, hogy mindenkinek megvan a lehetősége, hogy fél éven keresztül dolgozzon valami olyan melót, ami nem biztos hogy annyira vonzó, de megtakarítom a bevételemnek egy részét, és felköltözök vidékről Budapestre. Ne abból induljon ki az ember, hogy nem vagyok most sikeres, de egy lépésből azzá válok. Budapestre költözök elvállalok valami munkát hogy meg tudjak élni, és adott esetben mellette indítok egy egyéni vállalkozást másodállásként, még több munkát vállalok be. Itt látszik, hogy könnyen lemorzsolódnak az emberek ebben a folyamatban. 

Nem azért dolgozom, hogy most sikeres legyek, hanem egyáltalán megteremtem a feltételeket, hogy később sikeressé tudjak válni. Ez egy nehéz időszak, sokkal könnyebb ha valaki ezt fiatalon elkezdi, de lehetőség mindenkinek megvan rá. Tehát nem lehet azt mondani, hogy szegény vidékiek kezéből kiragadták ezt a lehetőséget, meg lehet csinálni, de azt gondolom, hogy Budapesten könnyebb. Ha valaki vidéken él, akkor azt javaslom dolgozzon azért, hogy felkerüljön Budapestre, más az élet tempója, mások az emberek, mások a lehetőségek, más a gondolkodásmód, és ez sokkal jobban támogatja a vállalkozás építését.

D.Z.:

Érkezett egy kérdés, és pont ezzel kapcsolatos, amit akartam mondani: érdekes, hogy minél kisebb településekre látogatunk el, annál erősebb az attól való félelem ,hogy mit gondolnak mások: a szülők, a rokonok, a szomszédok, a baráti kör. Ez a legmérgezőbb, és ezért érdemes tudatosan figyelni arra, hogy kikkel veszed magad körül, és ha ott nem találod meg helyben a támogató közeget, akkor keresd máshol.

G.Á.:

Igen, és nem kell feltétlenül egy légtérben lenni azokkal az emberekkel, nekem annak idején az egész családom, és az akkori ismerősi környezetem konkrétan bolondnak tartott azért, hogy én elkezdek vállalkozni. Ami nekem egy megerősítés volt, azok pont ezek a vállalkozói online közösségek, fórumok, ami által tudtam, hogy ezt meg lehet csinálni. A korábban említett blog-ok is a bevételi riportokkal mind ezt igazolták.

Tehát fontosak ezek a megerősítések, de ezt az inspirációt az online vállalkozói közösségekből is meg lehet szerezni.

D.Z.:

Sőt, egyre inkább, főleg ha bejött egy ilyen helyzet mint most (2020, koronavírus, válság, lezárások), akkor csak az online megoldások működnek.

Beszéljünk erről a mostani helyzetről: bízzunk benne, hogy már jövünk ki ebből a válságból és hamarosan vége lesz, de ennek a hatása az érződni fog sokáig, és sokkal többről szól, mint hogy most leállt az élet. Itt nagyon sokmindent újra kell gondolnunk.

Egyrészt: Te hogy reagáltál erre a mostani válságra, ami két hónapja tart, másrészt láttál-e olyan példát magad körül, ami említésre méltó volt. Hiszen:

“Az egész evolúció során nem a legerősebb fajok éltek túl, hanem azok, akik a legjobban tudtak alkalmazkodni a megváltozott környezethez!”

Görög Ádám:

Ha valakinek a vállalkozása nem tett konkrét, proaktív lépéseket 2 hónappal ezelőtt, reagálva erre az új helyzetre, akkor egy nagy lehetőséget kihagyott. Én kapásból elérhetővé tettem egy tréningemet ingyenesen egy bizonyos időszakra, ami nagyon jól sikerült, több, mint 5000 ember igényelte az ingyenes hozzáférést, és nekem is nagyon jó volt látni a videó analitikákból, hogy áltagosan 4 videót néztek végig fejenként. Összességében ez egy fantasztikus dolog volt. És ez nem egy üzleti döntés volt, hanem tudtam hogy az embereknek szüksége lesz ezekre az infókra. Arra, hogy jobban tudják tolerálni a stresszt, hogy könnyebben tudjanak alkalmazkodni az új helyzethez, hogy problémákat tudjanak megoldani, és ebben a tréningben pontosan erről volt szó, hogyan menedzseljék magukat és az érzelmi állapotukat. Emellett üzletileg is egy jó döntésnek bizonyult.

Ingyenes online előadást tartottam, ahol mire érdemes odafigyelni, milyen lépéseket érdemes tenni, és ez pár nappal azután volt, hogy ezt a rendkívüli helyzetet meghirdették. Nagyon gyorsan felhívtam az emberek figyelmét, évek óta beszéltem arról, hogy valami történni fog – ha nem koronavírus, akkor valami más lett volna – rossz dolgok történnek mindenképpen, ezekre fel kell készülni, ideális esetben valaki már évek óta készül rá.

Én azt gondoltam, hogy jövőre (2021) lesz gazdasági visszaesés, de annál korábban alakultak így a dolgok. Amint elindult a válság, én elkezdtem nagyon aktívan hirdetni, a rendkívüli helyzet kihirdetése óta több, mint 15%-ot növekedett a közönségem, ami példátlan mértékű növekedés a vállalkozásom életében. Úgy mondanám, hogy ha nem tudnám, hogy sok ember most nagyon nehéz helyzetben van, akkor kifejezetten élvezném ezt az állapotot, mert én nem szeretem ha ugyanaz van az egyik évben, mint a másikban, én szeretem, ha változnak a dolgok, mert én személy szerint nagyon gyorsan tudok ehhez alkalmazkodni, és ez egy izgalmas állapot.

A lényeg, hogy soha nem volt még 2 hónap alatt ekkora növekedés, és nagyon élvezem, hogy most jobban odafigyelnek az emberek a mondanivalómra. Mert én évek óta beszélek erről – és mindig hallgattam, hogy minek indítanék vállalkozást, hiszen van egy munkahelyem, ahol jól megfizetnek, és a munkaidő felében nem is csinálok semmit – és tudtam, hogy ez nem vezet jóra. Ha valaki ezt csinálja, akkor ő kiszolgáltatott helyzetben van. Egy bevételi forrása van, nem sajátította el azokat a készségeket, amik lehetővé teszik, hogy valaki túl tudjon élni, és nem is nyújtózkodik, hogy kibontakoztassa önmagát. Kényelmes, de nem jó állapotot tartanak fenn így az emberek. Az ideális pedig egy kényelmetlen, de túlélésre alkalmas helyzet fenntartása lenne!

D.Z.:

Igen, ez a biztonság látszata az alkalmazotti létben. Persze, vannak olyan munkakörök, amire mindig is szükség lesz, de alapvetően sokan azzal takarózunk, hogy ez egy biztos, 9-5-ig tartó munka. Ami igaz, csak azok akik most turizmusban, vagy vendéglátásban dolgoznak, azoknak egyáltalán nem biztos a helyzet.

A vállalkozói létben az a szép, hogy itt kénytelen vagy alkalmazkodni, és van bármilyen adózási vagy piaci változás, akkor adaptálódsz, hiszen erről szól a vállalkozás!

Amikor bejött a válság, akkor mi is elkezdtük a korábbi személyes előadásainkat az online térbe vinni, és megtartottuk lokálisan virtuálisan az országjáró turnét, és hasonlóan jó eredményeket tudtam elérni, megdupláztam 2 hónap alatt az email feliratkozó listát, mert mindenki vágyott az érdekes és értékes tudásra.

Én is azt gondolom, hogy akinek megvan az online térben a jártassága, annak ez egy óriási lehetőség most.

A vállalkozás indításnak most melyik szakaszával érdemes most foglalkozni?


Görög Ádám:

Ami most egyértelműen a legjobb, az segíteni minél több meglévő vállalkozásnak erre az online térre átállni. Tehát ha valakinek megvannak a konkrét, kézzel fogható technikai lépések, hogy mivel tud segíteni egy szolgáltató, vagy egy lokális üzlettel rendelkező vállalkozásnak átállni az online térre. Mert azt mindenki tudja, hogy erre szükség van: kozmetikusok, fodrászok, személyi edzők, jóga oktatók évek óta tudták ezt, hogy jó lenne ha ez a terület meg lenne csinálva, de halogatták. Most hirtelen nagyon sürgős lett.

Kiderült, hogy nincs annyira sok ember, aki ezeket igényesen meg tudja csinálni. Sokan élnek meg marketingből, de a többségnek vagy egy limitált tudása van, vagy nincs iparági tapasztalata. Tehát azért mert valaki webdizájner, még nem fog tudni marketing megoldásokat szolgáltatni egy kozmetikus számára, mert nem látja át a piacot megfelelően.

Én jelen pillanatban nem csinálnék olyan vállalkozást, ami nagyon sok tőkét igényel, hanem olyan embereknek segítenék, akinek a tőkéje már le van kötve egy üzlethelységben, vagy van egy kialakult ügyfélkörük, de nem érik el őket megfelelően, és ezt a digitális átállást támogatni.

Egyébként pont erre a helyzetre reagálva kibővítettük a TACIT gyorsítósáv tréninget, hogy ezt az aktuális lehetőséget a résztvevők minél jobban ki tudják majd aknázni. A szolgáltató szektor óriási, már évek óta halljuk, hogy kb 1 millió ember él meg egyéni vállalkozásból, közülük sokan valamilyen praxist végeznek: ügyvédek, fodrászok, és nekik mind segítségre van szükségük a marketingben, mert ők jó szakemberek, de a marketing, üzletfejlesztési részéhez nem értenek, és mennyire jó hogy itt vagyunk mi és meg tudjuk ezeket valósítani a számukra, és hozzá tudjuk adni azt a hiányzó láncszemet, ami nélkül nem tudnának érvényesülni.

Ezt tartom jelen pillanatban a legjobb lehetőségnek. Vannak a szoftver fejlesztő iskolák, jellemzően 7 számjegyű díjakkal, és nézzétek meg, hogy egy fejlesztő órabére hogyan viszonyul mondjuk egy értékesítési szövegíró órabéréhez. Azt fogjátok látni, hogy szoftver fejlesztőként igazából óriási a verseny, rengetegen vannak, sokan értenek 1-1 fejlesztői nyelvhez, mégis azt gondolják nagyon sokan, hogy ez az álom karrier, miközben ha valaki jól megtanul szöveget írni, vagy tud segíteni egy egyéni vállalkozásnak több ügyfelet szerezni, az egy óriási érték. Ez egy olyan dolog, amit sokkal kevesebben tudnak megcsinálni, és amúgy sokkal kevesebb idő szükséges ennek a készségnek az elsajátításához.

Ebbe az irányba érdemes leginkább elindulni, szolgáltatással elindulni ilyenkor az jó, de nagyobb tőkét igénylő vállalkozásba belekezdeni legjobb a válság utáni időszakban. Olyankor nagyon sok vállalkozás elhullik, alacsony az embereknek a vállalkozásra való kedve. Amikor sokan bolondnak néznek hogy most akarsz vállalkozni, akkor érdemes elindítani. Mert ez után mindig felfelé ível a gazdaság, vegyük észre hogy a dolgok ciklikusan történnek, egyszer fenn, egyszer lent, ez évszázadok óta így megy.

És az emberek akkor sem akarnak vállalkozást indítani, amikor felfelé mennek a dolgok, amikor bőséges évek vannak, mert akkor meg minek… néhányan elkezdtek 2019-2020-ban valamilyen önfejlesztéssel kapcsolatos vállalkozást, és azt kell látni, hogy ebben az időszakban sokkal nagyobb a verseny.

Egy tipp: szerintem nagyon jó helyzet lesz 7-8 hónap múlva, akkor már érdemes lesz több pénzt bele fektetni egy vállalkozásba, érdemes a következő 4-5 évet erre a vállalkozásra tenni, amit most érdemes indítani arra viszont úgy tekintsetek, mint egy tanuló projektre, hogy valami, ami az első lépés, a belépő a vállalkozói világba, ami által el tudod sajátítani a szükséges szemléletet, technikai készséget és erre az alapra építve már el tudok készíteni valami sokkal jobbat 7-8 hónap múlva.

D.Z.:

Felkészülni érdemes most gyakorlatilag. Edzeni a versenyra, ami majd ezután következik.

Görög Ádám:

Hát azt mindenki látja, hogy az online kereskedelem felé van egy nagyon erős elmozdulás, ami eddig is volt, de most még jobban felgyorsult, szerintem mindenki látja, hogy most egy óriási váltás van az online felé, akkor is ha a járvány helyzet elmúlik, meg is fog maradni. Ez egy olyan dolog, amiben érdemes elköteleződni, nem is csak 4-5 éves távon, hanem a hátralévő életünkre. Ez egy olyan folyamat, amit érdemes most elindítani, csak ne azt várjuk magunktól és az első vállalkozásunktól, hogy az tesz minket egyből sikeressé, hanem tekintsünk rá úgy, hogy amúgy is elég limitált lehetőségeink vannak magánszemélyként és vállalkozóként is, viszont akkor addig is ebből hozzuk ki a maximumot.

Ami jó lehetőség, azt próbáljuk meg kiaknázni, és ez leginkább a gyakorlás, a technikai készségek, a tesztelés, és felismerni, hogy vannak dolgok, amik most is nagyon jól működnek, például a korábban említett szolgáltató cégeknek a digitális átállása.

Új vállalkozások: TerraCase és DayDesign


D.Z.:

Beszéljünk az új trendekről, új irányokról, új vállalkozásaidról, e-kereskedelemről, a 2 új saját projektedről, mesélj róla, mik ezek, honnan jöttek az ötletek? A tavalyi mozis előadásunkon is meséltél arról, hogy mik azok a szempontok, ami mentén érdemes a vállalkozási ötletet kiválasztani, ezekben ez mennyire volt tudatos? Hol tartanak ezek a projektek most?

Görög Ádám:

Jelen pillanatban 4 webshopot üzemeltetünk, ezek közül a Terra Case-ről, és a DayDesign-ról érdemes beszélni.

A DayDesignról annyit érdemes tudni, hogy ez egy tervező, olyan mint egy határidő napló, csak sokkal rövidebb távra szól, nincsen dátumozva, és nem a találkozók vezetésére szolgál, hanem tervezzünk a következő negyedévre, azt lebontsuk hónapokra, hetekre, és ezt követően napi szinten pedig minél több dolgot rögzítsünk, hogy mi jár a fejünkben, mit csinálunk épp, ezáltal is növelve a tudatossági szintünket. A DayDesign esetében az első kiadást az eladtuk, 1000 db termék már elkelt, és most szeretnénk kiadni egy második, frissített kiadást, amiben bizonyos fejlesztéseket már megcsinálunk, csak sajnos most nagyon elfoglaltak vagyunk.

Ez egy olyan dolog, amit mellék vonalként, egyfajta kiegészítő termékként kezelek, mert a legfontosabb vállalkozásunk ezek közül a webshopok közül egyértelműen a TerraCase, ami egy biológiai anyagból készült lebomló telefontok márka, emellett pedig leszerződtünk a PlasticBank elnevezésű céggel, akik minden egyes telefontok eladása után 3 kg műanyagot eltávolítanak az óceánokból.

Nekem mindig is fontos volt a környezetvédelem, januárban például szerveztem egy születésnapi promóciót, aminek az volt a lényege, hogy felajánlottam 1 m Ft-ot + a következő hét során keletkezett bevételemet egy-az-egyben fáknak az ültetésére, ami végül egy több, mint 3.5 millió forintos adomány volt a “közösségi erdőkért” alapítványnak.

Az ember egy idő után elkerül egy olyan helyzetbe, hogy ha már az anyagiak vagy a munka az nem jelent stresszt, vagy kihívást, akkor másfelé fordul az embernek a figyelme. Milyen problémák vannak, amiket meg lehet oldani, akár a vállalkozáson belül (pld TACIT – oktatási problémák megoldása), és mik azok a problémák, amiket más vállalkozásokkal együttműködve, vagy új vállalkozások indításával el lehet kezdeni boncolgatni.

D.Z.:

Mennyire fontos Neked az, hogy legyen egy kvázi saját referencia projekted? Hogy amit oktattok, azt meg is mutasd, hogy gyakorlatban hogy kell csinálni?

Görög Ádám:

Ez is fontos természetesen, viszont azt tudni kell, hogy minden egyes TACIT gyorsítósáv során én építettem A-Z-ig egy komplett weboldalt, ezt a vásárlóim látták már. Csak egy vállalkozást felépíteni és működtetni, azt kicsit más dolog, ha az napi szinten figyelmet igényel, akkor fontos súlyozni, hogy megéri-e bele fektetni az energiát. A korábbi oldalakat, amiket a TACIT gyorsítósáv során építettem úgy döntöttem, hogy nem fogom tovább építeni, mert túl sok figyelmet vonna el a fő vállalkozásomtól.

Egy idő után viszont eljutottunk abba az állapotba, hogy a gyorsítósáv az szépen kialakult, letisztultak a megoldások, és az én részemről már nem igényelt annyira sok munkát. Nem kellett annyi új videót készíteni, nem kellett már annyi kérdést megválaszolni, egyszerűen azért, mert már korábban megcsináltuk mindezt. És mivel felszabadult némi időm, így már az is fontos lett, hogy legyen valami még skálázhatóbb dolog, lehetett volna a TACIT-ot angolul felépíteni, de annak kevésbé láttam az értelmét, alaphangon 2.5 – 3 év elköteleződést igényelne, de nagyon nagy fejlődési lehetőséget nem láttam benne. 20-30x nagyobb bevételt tudna termelni, de el kellett könyvelnem hogy nekem arra nincs szükségem.

Továbbra is megvolt bennem ez az igény, hogy nemzetközi piacon is eladni, és ezt nagyságrendekkel könnyebb volt egy fizikai termékkel megvalósítani. Ez volt a TerraCase-nél a vezérlő elv, azóta jelen vagyunk a Holland, Német, Angol piacokon, és az év végéig legalább további 10 országban.

D.Z.:

Mik voltak azok a szempontok, ami alapján terméket választottál?

Görög Ádám:

Nekem a legfontosabb szempont mindig is az volt, hogy legyen egy jól működő minta. Ezt azért szoktam kiemelni, mert sok ötletet szoktam hallani, és az emberek hajlamosak meggyőzni magunkat, hogy az az ötlet mennyire jól hangzik. Emiatt fontos nekem az, hogy legyen egy minta, hogy más valaki ezt hogyan csinálta meg, és amúgy az miért működik, és tudjam hogy azt meg lehet valósítani egy kicsit más formában. A TerraCase esetében is volt egy mintánk, az un. Pelacase, ami egy kanadai cég, akik egy komposztálható telefontokot árulnak.

Én úgy voltam vele, hogy legyen egy minta ami már működik, és azt probáljuk meg jobban megcsinálni, ez sok esetben 2 külön vállalkozásnak a kombinálásával szokott történni. Legalábbis az én esetemben, van egy másik vállalkozás, a 4Ocean, ami karkötőket árul, ahol minden eladás után eltávolítanak fél kg. Műanyagot az óceánokból. Ennyi volt, volt a lebomló telefontok és egy extra, ami a karkötők mellé járt, és ezt a kettőt kombináltuk.

D.Z.:

Köszönöm, további sok sikert kívánok, és bízzunk benne, hogy hamarosan újra utazhatunk szép tájakra!

#HELLO HÉTFŐ

Minden hétfőn kapsz tőlem egy inspiráló levelet amiben elküldöm neked a legújabb epizódokat valamint, összegyűjtöm neked a célkitűzéssel, vállalkozásindítással és utazással kapcsolatos leghasznosabb tippeket.