MÁNDÓ MILÁN

MINNER live interjú - Vállalkozás 2020-ban?

Vállalkozási ötletek és lehetőségek 2020-ban.

Mándó Milán MINNER interjú

Összefoglaló

Ebben az élő interjúban arról beszélgettünk, hogy hogyan érintette a MINNER hétköznapjait a 2020-as válság, inkább lehetőség, vagy nehézség ez jelenleg Milán életében. Eljátszottunk a gondolattal, hogy milyen vállalkozást indítana Milán 1, 10 vagy 50 millió forintból, és azt is megtudhatod, hogy mekkora biznisz a fagyasztott pizza forgalmazás ma Magyarországon! Tarts velünk!

MILÁNról bővebben

Milán 6 éve foglalkozik vállalkozások üzleti modelljének átalakításával, megújításával. Imádja az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. Ezekben segít Neked is a Minner cikkeken, és a Minner akadémia oktatásain keresztül.

"AZT AZ ÜZLETI OLDALT ÍROM, AMIT ÉN IS SZÍVESEN OLVASNÉK.”

Mándó Milán

Miről lesz szó ebben a részben?

  • A MINNER első 6 évének a története
  • A 2020-as válság hatásai
  • Üzleti influencer felmérés (85000 Facebook felhasználó adatai alapján)
  • Vállalkozási ötletek 2020-ban
  • Marketing és közösségi média trendek
  • MINNER befektetőkereső show

ha inkább olvasnád

Az interjú leiratát a szöveg alatt lenyíló menüben elolvashatod.

Sziasztok, üdvözlök mindenkit, Dallos Zoltán vagyok, köszöntünk Titeket ebben az élő interjúban, Mándó Milán lesz a vendégem, és most számoltuk össze, hogy ez a negyedik alkalom, hogy beszélgetünk ebben a formában, újra aktuálisak a vállalkozási ötletek és a válság okozta körülmények… Máris kezdünk!

Dallos Zoltán:

Milán, 2017 November volt az első alkalom, hogy ebben a formában találkoztunk, üdvözöllek újra! És az az érdekes, hogy pont az első kapcsolatfelvétel az egy ilyen interjú kapcsán történt, ez volt 2017 novemberében és azután – már már hagyomány szerűen – 2018, 2019-ben, amikor a Minner 4 illetve 5 éves lett akkor a születésnap kapcsán beszélgettünk.

Örülök neki, hogy ismét elfogadtad a meghívást, csapjunk is bele!

Mándó Milán:

Én köszönöm, hogy itt lehetek.

D.Z.:

Élőben vagyunk a Facebook-on és a Youtube-on, látni fogjuk a kommenteket, amiket be is tudunk emelni a beszélgetésbe, ha van kérdésetek, akkor azokat nagyon szívesen meg is válaszoljuk.

Kezdjünk is az első témánkkal: Aki esetleg még nem találkozott Veled, mit érdemes tudni a Minner-ről, hogy telt az elmúlt 6 év, és hol tartasz most számokban?

Mándó Milán:

Igen, hát nagyon rövid leszek, próbálom ezt a 6 évet röviden összefoglalni. A minner.hu egy gazdasági oldal, nagyrészt vállalkozók olvassák, illetve kezdő vállalkozók is ugyanígy. Először egy tőzsdei oldalként indult, majd tovább fejlődött, ahogy kiderült, mi iránt érdeklődnek az emberek, és 1 év után elindultak a vállalkozási ötletek a Minneren. Most már ott tartok, hogy több, mint 200 vállalkozási ötlet van fent az oldalon. Ez nagyon sok látogatót vonzott, és a mai napig nagyon sokan nézik, régóta vállalkozók és kezdők egyaránt, mindenki nézi és inspirálódik belőle, nagyon sokan meg is valósítottak ötleteket.

Ez egy média oldal, vagyis én nap-mint-nap írom a tartalmakat, nagyrészt én készítem a cikkeket, mert szeretek írni. 6 év alatt több, mint 3000 cikk került ki a minner.hu oldalra, jelenleg kb 130.000 – 150.000 látogatónál járunk havonta, tehát ennyi fő az, aki feljön az oldalra és akár többször visszanéz a cikkekre.

Az elmúlt 6 évben rengeteg dolog történt, de olyan mintha csak most indítottam volna el pár hónapja. Néha meglepődök, amikor régi cikkek jönnek szembe: volt közös mozizás, üzleti pókerverseny, és amit kiemelnék a Minner 6 évéből, hogy a rendezvények szervezése az nagyon jól bejött. 2016-ban kezdtem el rendezvényeket szervezni, az nagyon jó közösséget épített a Minner-hez, jelentett új szponzorokat, és ott látszott, hogy, akkor lettek igazi – valódi olvasóink…

D.Z.:

3000 cikket mondtál, ugye? 3000 darabot? Az akárhogy is számoljuk – az napi 2 átlagosan? Az gombócból is sok! 🙂 Honnan jött ennyi kreativitás, honnan jött ennyi inspiráció, amivel ezt fenn tudtad tartani folyamatosa, 6 éven keresztül?

Mándó Milán:

Egyrészt én tényleg szeretek írni, ha elkezdek egy cikket, akkor nagyon rövid idő alatt be tudom fejezni. Ha kell plusz anyag, akkor gyűjtök hozzá, de maga az írás az nem okoz nehézséget szerencsére, talán azért is, mert lelkesen írom az anyagokat. Bármilyen tartalom van, én már alig várom, hogy az kikerüljön az oldalra. Nagyon sokat brainstormolok a cikkeken, szerintem ez nagyon sokat segít, néhány stresszlabda – dobálom a falhoz, és próbálom kideríteni, hogy honnan fogjam meg a témát, hogy az jó legyen, populáris legyen.

D.Z.:

És nagyon fontos még a fő jelmondatod, hogy “azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék…” –  Szerintem ez az a szellemiség, ami lejön a cikkekből is: benne van a személyiséged, és a lendületed.

Mándó Milán:

Ez egyébként a téma válogatásban is benne van, csak olyan téma kerüljön ki a minner.hu-ra, ami tényleg izgalmas, ami flow-ban tart. Sokszor jön olyan visszajelzés ügyfelektől, hogy éppen mélyen voltak, vagy nem volt kedvük valamihez és akkor a MINNER adott nekik egy löketet. Egyrészt mert még mindig csinálom, és ott van az oldal stabilan, de sokan visszajeleznek hogy elolvasnak egy cikket, ami totál más, mint amit ő csinál, de mégis ad neki egy löketet. A legutóbbi eset egy marketing kivitelező volt, semmi ötlete nem volt, és őt az a cikk ihlette, amiben előfizetéses zöldség boxokról írtam. Amerikában volt egy cég, aki több Mrd dollárt csinált szépséghibás zöldség- és gyümölcs forgalmazásból. Neki ez tök inspiráló volt, hogy ilyen piacok is vannak, és ezzel visszarántottam.

D.Z.:

És végülis azt is mondhatjuk, hogy az egész magazin erre épült, a vállalkozási ötletekre?

Mándó Milán:

Előbb volt a tőzsde, de igazából hamar jöttek az üzleti cikkek, vállalkozási ötletek. Ott volt a nehéz, hogy lépjél ki abból a dobozból, hogy te csak vállalkozási ötleteket írsz. Emlékszem, hogy amikor a 130. ötletnél jártam, akkor volt egy több hónapos brainstorming, hogy hogyan tudom felépíteni és továbbvinni a minner-t úgy, hogy megmaradjanak a vállalkozási ötletek is, de tovább lépjen a MINNER. Tehát hogy látszódjon egy fejlődés, mert az olvasóim is fejlődnek. Ha nem megyek velük, akkor lemaradok.

D.Z.:

Ha már vállalkozási ötletek: említetted, hogy volt több olyan ötleted, amit valaki meg is valósított, mik voltak ezek, és milyen érzés volt ezt végig nézni?

Mándó Milán:

Egyébként ez a legérdekesebb, hogy a legtöbben nem veszik a fáradságot, hogy megirják, hogy ők azt megvalósították: például egy bor-box-os ötletből kb 6-an elindultak, és az a durva, hogy mind a 6 megél úgy, hogy ugyanazon a piacon vannak. Mindenki egy kicsit máshogy valósította meg. Ez még eléggé a vállalkozási öltetek elején volt, azt hiszem 17. ötlet. Ez volt az első ahol el kellett döntenem, hogy vajon leirjam-e, és milyen formában, és akkor döntöttem el, hogy nem írom le, mert akkor elveszem másnak a kedvét. Néhányan olyanok, hogy ha ez már megvalósult, akkor nem is vág bele. Mindenki máshogy valósítja meg, mert ez amúgy is csak egy ötlet. 

D.Z.:

Amúgy mennyire értesz azzal egyet, hogy az ötlet 1% és a megvalósítás 99%?

Mándó Milán:

Ebben teljesen egyetértek, mert ugyanígy én is máshogy valósítok meg egy médiaoldalt, mint ahogy csinálja egy másik üzleti oldal. Legutóbb a dühöngő ötletemet valósították meg, azt ki is akarom próbálni, majd megyek hozzájuk. Ugye ez olyan, hogy fizetsz, és cserébe szétverhetsz számítógépeket, tök jó stressz levezető 🙂 Ki akarom próbálni, főleg azért, mert állítólag 15 perc után amúgy is kifárad az ember, kiváncsi vagyok, hogy tényleg így van-e.

Kalkulációm szerint a 200 üzleti ötletből, amiről ténylegesen tudok is, az olyan 60-70 vállalkozás, akik beszámoltak chat-en az indulásról. Megköszönték az inspirációt, jönnek szépen ilyen üzenetek. 

D.Z.:

És nem volt rossz érzés, hogy ezeket nem Te csináltad meg? Nyilván ennyit nem is lehetne…

Mándó Milán:

Volt, hogy írt valaki miért nem valósítom meg ezeket – ha ennyi időm lenne, örülnék! 🙂 Nem, sőt, örülök is neki, ha mondják, nekem ez már bőven elég, pont azért, mert ez csak egy ötlet. A megvalósítást nem tudom elvenni tőle. Én is vállalkozó vagyok, tudom, hogy milyen nehéz nap, mint nap döntéseket hozni, meghatározni azt, hogy merre haladsz.

D.Z.:

Nem tudjuk kikerülni a témát, hogy beszéljünk az idei válságról, ami volt körülöttünk az elmúlt 2 hónapban. Egyik oldalról: Te hogy élted meg? Illetve kiváncsi vagyok, hogy Te milyen jó példákat láttál, ki hogy reagált erre a vállalkozók közül?

Szóval hogy élted meg: lehetőség, vagy probléma?

Mándó Milán:

Én alapból lehetőségként éltem meg, hiszen a MINNER olvasottsága egyértelműen nőtt, illetve nekem a MINNER-hez tartozik egy videós oktató oldal – online oktató oldal – ennél jobbat ebben a helyzetben el se lehetne képzelni. Elárulok pár érdekességet: a vásárlói oldal is jó volt, de nekem ami a legérdekesebb volt, az a tanári oldal. Négy tanárral sikerült nagyon gyorsan bővülni a MINNER akadémián, ami valójában csak szeptemberre volt betervezve. Talán azért is, mert a tanárok is azt érezték, hogy most van idejük. Ez egy jó dolog volt.

Az elmúlt 1 évben 260 emberrel volt személyes konzultációm, év elején jártam 220-nál, és február végén azt mondtam, hogy ez durva – már nagyon elfáradtam, utána jöttek a korlátozások, és online-ra tértünk át. Az a helyzet, hogy sokan igényelték ezt a személyes konzultációt, mert nem tudják elképzelni, hogy online is lehet adni valamit, de aztán nem volt más – így muszáj volt.

Kiderült, hogy tök jól működik ez az online konzultációs forma, ugyhogy ezt valószínűleg meg is hagyom…

D.Z.:

Azt nem érezted, hogy többet dolgozol emiatt? Jobban megtöltöd a napokat, mert nem kell utazni?

Mándó Milán:

Ezt nemrég fejtettük meg egy ismerőssel, két dolog van: akinek nem jött jól ez a válság, az nem dolgozott, akinek pedig beütött (jó értelemben), az pedig halálra dolgozta magát. Nálam például ez abban jött ki, hogy az elmúlt három hétben kiégés szerű dolgokat éreztem. Ami egyébként normális – kb 2 évente szokott lenni 1-2 hét nálam. Szóval az elmúlt 3 hétben éreztem, de nem azt hogy ne tudnék teljesíteni, vagy nincs kreativitásom, hanem a kiégést úgy értem, hogy nincs kedvem. Nulla motiváció. És ezt úgy, hogy mellette brutál pénzek jönnek és nagy a forgalom is, tehát a MINNER legsikeresebb időszakában érzed hogy elfáradtál, kicsit kiégtél – ez számomra még mindig érthetetlen, nem tudom agyilag felfogni…

Tudok cikket írni, de például nem szívesen válaszolok chat-en, mert tudom, hogy most a legszarabb állapotban válaszolnék… Most a videózást is azért vállaltam, mert ez szerintem most kihoz belőle.

D.Z.:

Reméljük, hogy tudok segíteni!

Mándó Milán:

Mostmár kezdek kijönni, sőt, nemrég írtam egy ismerősömnek, hogy simán megírtam egy nap négy reklámcikket, amik jók lettek, ügyfél is visszaírt, hogy jó, már kint is vannak a Minneren, és brutál látogatottság van rajta. Tehát termelni tudok, csak nincsen kedvem dolgozni.

D.Z.:

Az az érdekes, amit mondtál korábban, hogy az elmúlt években nem nagyon volt olyan napod, hogy ne néztél volna rá a magazinra, és kreatívkodtál volna valamit…

De talán pont ez a fő különbség, alkalmazottak és vállalkozók között, hogy Te ezzel kelsz ezzel fekszel, és nem az van, hogy várod a hétvégét hogy ne csinálj semmit, hanem várod a reggel 6-ot, hogy végre csinálhatsd amit szeretsz csinálni. Tehát megteheted nyugodtan, hogy megállsz egy hétre, és nem csinálsz semmit, csak nehéz lekapcsolni.

Mándó Milán:

Persze, most van az, hogy csütörtökre és péntekre csak chat napot terveztem, az talán inspirációt ad és flow-ban tart, és mostmár előre tudok dolgozni, látom azt, hogy kimegyek belőle.

Jelenleg 5-6 vállalkozó ismerősöm van, mindegyiknek elég jól megy, vagy valami átalakulás volt a cégében, és mindenki beszámolt erről a kezdeti kedvetlenségről.

Egyébként utána olvastam, kutattam a témát, és ez tipikus dolog a korlátozások után. Jobban megnyomtam a cikkeket, jobbna odafigyeltem, és sokat kellett foglalkoznom azzal, hogy hogy írjak cikket a koronavírusról, hogy az közben nem arról szól.

Illetve milyen témáról írjál? Ott vannak a szegény vállalkozók, akiknek most nem megy, azokat hogyan motiválod? Piackutasson?

D.Z.:

Igen, mondhatod ezt annak, aki mondjuk utazási irodát üzemeltet – köszi!

Mándó Milán:

Annyi ilyet láttam, hogy használd ki a mostani időszakot…

D.Z.:

igen, ez annak volt jó, aki vagy eleve online terméket / szolgáltatást nyújtott, vagy meg tudta tenni, hogy átalakult az online térbe. Nyilván, aki fizikai volt, be kellett zárnia, és nem volt kiszállításra lehetősége, az nem tud mit csinálni. Vagy aki ingatlan bérbeadásból élt, és nem tudja most fizetni a bérlője a díjakat… Tehát ez be tud gyűrűzni. Te láttál olyan jó példákat, amit kiemelnél?

Mándó Milán:

Amit látok, hogy a legtöbb cég az most jött rá, hogy digitalizálnia kell magát, és érdekes volt látni, hogy pld zöldségesek átmentek online-ba, hamar felfedezték hogy létezik a shoprenter, és átváltottak erre.

Pozitív példaként nem emelném ki, de mondjuk a ruhaboltok elkezdtek maszkokat gyártani, de érdekes volt az AirBNB-nél, hogy már albérletet is ki lehet venni, meg online élményeket, ez nagyon érdekes, megnézheted például ahogy egy vietnámi ember főz, és erre lehet befizetni.

További érdekes ötletek a sörös pakk, és a borkötvény. Konditermes példát tudok mondani, van ilyen minner-es vállalkozó is: kitalálták az online konditerem üzemeltetést, volt is ilyen konzultációm: átnéztük, hogy mitől fog vajon valaki online edzeni. Hogy tudod rávenni, hogy jöjjön edzeni? Felvételről nézze a kondizást, vagy élő stream-ben?

Én azt figyeltem meg, hogy aki váltott, az nagyon gyorsan tette. Akár 3 hét alatt. A konditerem esetén ez azt is jelentette, hogy ezáltal már szélesebb körben is nyújt szolgáltatást, és nem csak egy helyi konditerem lett. Korábban amúgy is gondolkozott franchise-ban, és most lett erre egy platform. Az online konditerem valójában nem ellensége az offline konditeremnek, hanem kiegészíti azt, hiszen teljesen más embereket ér el így.

Amit még pozitív példaként kiemelnék, hogy sokan váltottak Home office-ra, és emiatt sokaknál vezettek be digitalizációt. Tehát otthonról tudnak dolgozni a munkatársak úgy, hogy használnak valamilyen kollaboráziós szoftvert, Trello vagy CRM rendszert. Láttam olyat, ahol 2 hét alatt vezettek be CRM rendszert, kellett is, mert most mindenki otthonról dolgozott.

D.Z.:

Ha belegondolunk, valójában, most ez a találkozó is végülis ennek köszönhető. Ezek a szoftverek, a live streaming, a webinar eddig is létezett, csak eddig nem voltunk rákényszerülve. Eddig én sem foglalkoztam ezekkel eleget, de hirtelen meg kellett oldani. A minőség bár nem ugyanaz, néha akar, néha nem tökéletes, de a semminél pont ennyivel több.

Másik: nekünk pont ment volna egy országos roadshow, kb május végén végeztünk volna 20 várossal, elindult februárban még élőben, és márciusban amikor jött a hír, akkor döntöttem úgy, hogy városonként megtartom online formátumban az előadásokat külön-külön.

20 előadás után 1400 résztvevő – én is úgy éreztem a végén, hogy kicsit elfáradtam, de nagyon megérte. Ez egy nagyon jó lendület volt.

Mándó Milán:

Hát igen, ha nézzük a japánoknál jelenti a válság szó egyben a lehetőséget is. Nem mehetünk el amellett, hogy ez nagyon sok céget érint negatívan, és erre nem is lehetett felkészülni, nem tudok hibáztatni egy céget sem, aki emiatt csinál leépítést. Sok vállalkozóval beszéltem az elmúlt 2 hónapban, és a tapasztalatom az, hogy sok vállalkozóban benne van az, hogy ez a válság tönkre tudja tenni az álmaidat, sok céggel beszéltem, akinek nem azért nem volt tartaléka, mert nem ment jól a biznisz, hanem azért, mert mindent a bizniszbe ölt, hogy még jobban menjen fölfelé.

D.Z.:

Megnézhetjük a légitársaságokat, azok is az aktuális jegy eladásból tartják fenn magukat. Volt egy megdöbbentő ábra, hogy a ZOOM piaci kapitalizációja akkora most, mint 10 amerikai légitársaságé együtt. És nyilván, most nagyon sokan előfizettek rá, mert nagy igény lett rá. Én még ebben a szoftverben látom a fantáziát, amivel most megyünk (StreamYard), mert ennek az a lényege, hogy nem lokálisan a gépen kódolja a videót, hanem az ő szervereiket, és ők stream-elik különböző platformokra élőben, és így tudunk egyszerre lenni élőben Facebookon és YouTube-on.

Ha már elérés: nekem valószinűleg ez a rendezvény sorozat segített, Facebookon nagyon sok embert értünk el, és sikerült nekem is becsúsznom egy olyan listára, amin a Facebookon az üzleti influencereket listázták.

Te pedig a TOP 3-ban végeztél a legbefolyásosabb üzleti influencerek között, amihez egyrészt gratulálok! Mesélj kicsit erről a felmérésről, mi volt ez, mit kell tudni róla?

Mándó Milán:

Egy datascience cég által készített felmérés volt a Facebook felhasználói aktivitás alapján. 85000 felhasználó digitális lábnyoma alapján nézték ezeket a dolgokat, vizsgálták a like, komment és megosztásokat. Influencer helyett én inkább a véleményvezér szót használnám ebben az üzleti szektorban.

Én örültem ennek a listának – 6 év munka van benne. Ez is jó példa rá, hogy ha 10000 órát foglalkozol valamivel, akkor profi leszel benne. És ez érdekes, lehet hogy tényleg így van.

Ha nézzük az első helyeken lévőket, akkor mindannyiunkban az a közös, hogy rengeteg tartalmat állítunk elő, tehát kommunikálunk az emberekkel oda-vissza. Az látszik, hogy ki lehet emelkedni akkor, ha következetesen nyomjuk ki a tartalmakat.

Akkor is kellett tartalmat készíteni, amikor épp kevesen olvassák. Ez egy fura gondolat, de az olvasó lehet hogy csak fél év múlva tér vissza. Volt ilyen, nemrég írt egy olvasóm, hogy fél év után visszatért hozzám, és újra olvassa a MINNER-t. Ezt valószínűleg ez a következetesség segíti.

D.Z.:

Én is mindig azt szoktam mondani, hogy magánszemélyként eldönthetjük, hogy a közösségi médiát szeretjük, vagy nem, esetleg letöröljük a Facebook appot, hogy ne zavarjon, viszont cégként, vállalkozásként nekünk azt kell átgondolni, hogy hol érjük el a célcsoportunkat. És ha tizenévesekhez akarunk kommunikálni, akkor azt ma már a TikTok-on tudjuk elérni, ha üzleti témában, akkor a LinkedIn-en. Tehát meg kell találni, hogy az embereknek hol van a figyelme, függetlenül attól, hogy mi szeretjük-e a platformot, ott kell lennünk.

Mándó Milán:

Igen, régen újságokban és tévében lehetett menni. Nem lehet ma egy céget építeni úgy, hogy nem építünk azokra a marketing csatornákra, ahol jelen vannak tömegével az emberek. Magyarországon ez a Facebook, és a Facebook csoportok és az üzleti életben egyre inkább a linkedin.

D.Z.:

Akkor nézzük is meg, hogy milyen közösségi média trendeket látsz? Igen, például a LinkedIn az “Facebookosodik”, egyre inkább kezd közösségi oldal jelleget ölteni, már nem csak az álláskeresőkről szól, hanem úgy viselkedik, mint a facebook, viszont az organikus elérés az egekben van .

Mándó Milán:

Egy gyakorlatias tipp: Amit mi felfedeztünk az az , hogy a Facebook csoportok nagyon durván mennek, 5-10x-es aktivitással. Láttam például a laptop szakit. Most indította el a Facebook csoportját. Látszik, hogy nekik is nagyon megnőtt az aktivitás. A Facebook csoportokat amúgy is nyomja a facebook, mert kiderült, hogy akik elhagynák az oldalt, azok csak azért nem teszik, mert vannak Facebook csoportok, és nem akarja ott hagyni őket. Ezért a FB nyomja a csoportokat.

D.Z.:

Hiszen neki az a lényeg, hogy maradj ott a platformon.

Mándó Milán:

Az elérések ott nagyon jók, és jóval emberibb. Ott én is Mándó Milánként posztolok és nem Minner-ként. Sokkal személyesebb az egész. A minner-nek van egy csoportja, a MINNER EXTRA, ahol kb 6200 tag van jelenleg, itt is nagyon nagy az aktivitás, öröm nézni. Egy csoport azért jó, mert önjáró marketing eszköz, semmit nem kell vele csinálni, max moderálni, de szerencsére nálam minimálisan kell, mert nincs sok troll ezen a területen.

Tehát a FB csoportok, erre egész jó piacokat is lehet építeni, pld egyik ügyfelem, egy divattervező, aki februárban adott el egy márkát nem kevés pénzért, és mellette elindított egy FB csoportot, ahol azzal foglalkozik, hogy a márkás ruhákat egymásnak eladják, de nagyon minőségi dolgokat. Ebből a csoportból fog további 2 biznisz születni, amit meghatároztunk.

D.Z.:

És mi a helyzet a Facebook csoport monetizációval? Korábban az volt, hogy nem kérhetsz pénzt azért, hogy valaki tag legyen egy csoportban. Utána volt hír, hogy hivatalosan is lehet majd, most mi a helyzet ezzel?

Mándó Milán:

Magyarországon nem lehet sajnos nincs meg rá a mód. Itthon nincs olyan fizetési szolgáltató, amivel a Facebook le lenne szerződve, de egyébként a Facebook engedi, csak akkor valamilyen külső rendszerrel kell megoldani.

D.Z.:

De most is úgy van, hogy a Facebook csoport az csak egy kiegészítő termék lehet, nem? Önmagában a tagságot nem adhatod el?

Mándó Milán:

Igen, és nagyon fontos, hogy ha így adjuk el, akkor mi a Facebookon a jogokat sértettük, mert egy Facebook csoport az a Facebook tulajdona.

D.Z.:

Hú, ez nagyon jó is, hogy bedobtad a témát, erről beszéljünk még: közösségi média vs. Saját adatbázis. Az elmúlt 10 évben mindenki átköltözött ezekre a platformokra, azon volt a fókusz, hogy mindenki insta / FB oldalakat építsen, de összes platformon mi vendégek vagyunk, ahol mondtad is, az nem a mi tulajdonunk Ha bármikor lezárják az oldalad, akkor elvágták, míg az email listád, kontakt listád az a Tied.

Illetve a másik szempont, hogy ahogy zuhannak az organikus elérések mindenhol, úgy egyre inkább újra előtérbe kerül az e-mail, mert hogy ha az jól meg van írva és nem csak spam, akkor  igenis elolvassák. Erről is beszéltnk a múltkor, hogy 30-40-50%-os megnyitási arányt simán meg lehet csinálni, ha tényleg érdekes tartalmat osztasz meg velük.

Erre van valami jó stratégiád? Hogy érdemes nekiállni az adatbázis építésnek? Mindenki gondolkozzon ebben?

Mándó Milán:

Igen, mindenképp, az biztos! Csak önmagában a Facebook nem jó. Sokszor láttuk ezt már cégeknél, hogy ha túl nagy a kitettsége 1 csatornára, például elveszi a FB a hirdetési fiókodat, akkor meg vagy lőve. Nekem is elvete a FB 1 hónapra a hirdetési fiókomat, de sokat lehetett tanulni belőle…

D.Z.:

Azt tudjuk amúgy, hogy miért történt?

Mándó Milán:

Igen, van egy jó könyv ajánlóm, a NIKE-sztori, erről írtam egy ajánlót, és a képen, amivel reklámoztam, azon egy Nike cipő volt, és a NIKE védjegy miatt tiltották le. Sokszor írtam már nekik, mire rájöttem, hogy lehet, hogy emiatt? Ekkor írtam nekik újra, és 2 óra múlva visszakaptam, de addig is én elkezdtem mást csinálni.

Jó, mert van a csoportom, van a hírlevelem, SEO-ban erős vagyok, tehát ami a tippem ezzel kapcsolatban, hogy minél több marketing csatornát kezdjünk el kiépíteni, ne hagyatkozzunk csak egyre!

Az e-mail marketing viszont érdekes, azoknak jó, akiknek van olyan terméke amit többször el tud adni visszatérő vásárlóknak.

Van erre egy jó sztorim, képzeljétek el, hogy lett egy új oktatóm, szakértőm a minner-en, SEO képzést tart. Jelenleg ha jól tudom 8 vásárlónál várunk, és ebből a saját hirdetéseimből összesen 2 ember vásárolt, a többi pedig az oktatónak az email listájáról. Durva, a hírlevele ilyen erős.

—— a leírás hamarosan folytatódik ——

#HELLO HÉTFŐ

Minden hétfőn kapsz tőlem egy inspiráló levelet amiben elküldöm neked a legújabb epizódokat valamint, összegyűjtöm neked a célkitűzéssel, vállalkozásindítással és utazással kapcsolatos leghasznosabb tippeket.