SÁndorfy Adrián

BIZNISZ BOYZ PODCAST
interjú

Ebben a részben betekintést kapunk a vállalkozóvá válás első lépéseibe, valamint a podcast-ek világába.

Sándorfy Adrián - Biznisz boyz podcast

Összefoglaló

Ebben az interjúban Sándorfy Adriánnal beszélgettem a vállalkozóvá válásról és a Biznisz Boyz kulisszatitkairól. 

ADRIÁNRÓL bővebben

Sándorfy Adrián, 31 éves, 10 év multi vezetői tapasztalattal kereskedelmi és marketing területeken, a Meditable nevű meditációs app tulajdonosa, Biznisz Boyz Podcast egyik házigazdája, business coach – üzleti személyi edző, emellett a Dat’science marketing tanácsadó csapat társalapítója

“A vállalkozóvá válásnak és a vállalkozói életnek legalább 50%-a egy komoly önismereti út”

Sándorfy Adrián

Miről lesz szó ebben a részben?

ha inkább olvasnád

Az interjú leiratát a szöveg alatt lenyíló menüben elolvashatod.

Sziasztok, ebben a mai részben Sándorfy Adrián lesz a vendégem, kettő fő témáról fogunk beszélgetni: Egyik az alkalmazottból vállalkozóvá válás – az egyik kedvenc sztorim – hiszen Adrián is 6 hónapja váltott, átbeszéljük a váltásnak a kihívásait, nehézségeit, első lépéseket és hogy hol tart most fél évvel később. Valamint beszélgetünk a podcast-ekről, hiszen Adrián a Biznisz Boyz üzleti Podcast egyik alapítója, beszélünk arról, hogy honnan jött a Podcast ötlete, hol tart most, és hogy mi a jövőbeni tervek a podcast-el.

Dallos Zoltán:

Sziasztok, üdvözlünk mindenkit, folytatjuk ezt az interjú sorozatot, aminek a témája üzlet és utazás! Mai vendégem Sándorfy Adrián, üdvözöllek!

Sándorfy Adrián:

Helló, köszöntök mindenkit!

D.Z.:

Nagyon érdekes témákról fogunk beszélgetni, egyik oldalról: Alkalmazottból Vállalkozó – Te is nemrég élted meg ezt a váltást, valamint a második részben pedig a Biznisz Boyz üzleti Podcast lesz a téma. Kezdjük is az elején, aki nem ismer – mit érdemes tudnunk Rólad? A múltad és a mostani paletta – mit is csinálsz pontosan?

Sándorfy Adrián:

Én 31 éves vagyok, és az elmúlt 10-11 évemet valamilyen fajta marketing, vagy e-kereskedelemmel kapcsolatos vezetői – középvezetői pozícióban töltöttem, kis-, közép- és nagyvállalatoknál egyaránt. Szépen lépegettem a ranglétrán, elég fiatalon kerültem vezetői pozícióba, marketing vezető lettem, majd elég sokáig ebből a pozícióból lépdeltem egyre magasabbra, egy ideig úgy tűnt, hogy ez lesz az életcélom, hogy minél magasabbra jussak ebben a játékban, de láttam magam előtt olyan példákat, amiket nem akartam volna a saját életemre érvényesnek venni. Emellett sokkal több kreativitás volt bennem, mint amit meg tudtam élni, és sokkal nagyobb szabadságvágy.

Ez a szabadságvágy arra ösztökélt az elmúlt 3 évben, hogy valamilyen saját mellékprojekten dolgozgassak.

Ennek az első megnyilvánulása egy meditációs app volt, ami Meditable néven fut, iphone-ra letölthető most is. Ez nem lett egy feltétlenül sikeres projekt, bár lehetne az, és jelenleg is olyan döntések előtt állunk, hogy bármikor azzá válhatna. Abban az időszakban azt gondoltam, hogy ez lesz az én siker sztorim…

D.Z.:

A startup, ami majd befut…

Sándorfy Adrián:

Pontosan, komoly üzleti terveket készítettünk, és igazából elég komolyan álltunk hozzá, sok pénzt tettünk bele, meg nagyon sok időt abba, hogy ez elinduljon és bár most nem tartom ezt egy sikeres vállalkozásnak, de komoly katalizátora volt annak, amit most elértem, és amit létre tudtam hozni.

Azt gondolom, hogy ez volt az én alkalmazottból vállalkozóvá válásomnak az első mérföldköve.

D.Z.:

Mennyi idő telt el onnan, amikor megfordult a fejedben, hogy ez lehet hogy nem a Te utad, és a tényleges váltás között? Mennyi idő kellett, hogy megérjen ez a döntés?

Sándorfy Adrián:

Az ötlettől nagyjából olyan 2-2.5 év volt. Én most kb fél éve vagyok full-time vállalkozó, és 1-1.5 éve vannak olyan projektjeim, amik lehetővé tették azt, hogy most ezekkel foglalkozhassak, de nagyon sokáig dolgoztam ezeken a hétvégéimen, szabadidőmben, estéken, hajnalokon, tehát nagyon feszített tempóban töltöttem az elmúlt 3 évemet, és ez most sem csökkent, pedig ez volt minden vágyam…

Alkalmazottból Vállalkozó

 

D.Z.:

A váltással kapcsolatban: egyrészt kiváncsi vagyok, hogy Te hogy élted meg? Nagyon sok emberrel beszélgetek a téma kapcsán, neked mik voltak a kételyek, nehézségek, amit átmentél? Az a nap, amikor a felmondásod bevitted? Mi volt az, ami meggyőzött, hogy Te ezt az utat választod?

Sándorfy Adrián:

Első számú fő szempont a pénz volt. Szerintem, aki ezt elrejti, hogy ez egy nagyon fontos szempont az talán nem mond igazat. Olyannyira ez volt az egyik első számú szempont, hogy abban gondolkoztam, hogy legalább 1 évre elegendő megtakarításra szükségem van ahhoz, hogy bátran ki tudjak lépni, és a mai napig nevetek azon az énemen, aki ennyire óvatos volt, dehát ilyen vagyok. Sokáig tartott, mire eljutottam oda, hogy legyen 1 évnyi megtakarításom, ami a mostanihoz képest romlás nélküli életszínvonalat fedez. Amikor azt éreztem, hogy ez megvan, addigra értek be a mellékes kisvállalkozásaim, hogy át tudjak ülni ezekbe

D.Z.:

De így meg volt 2 év megfeszített tempó, amíg párhuzamosan ment a kettő…

Sándorfy Adrián:

Igen, és nyilván az, hogy a pénz az csak az egyik pillére ennek a kérdésnek. A másik az, hogy vajon képes vagyok-e elég értéket adni az embereknek, vagyok-e elég jó, érdekel-e bárkit, amit én tudok. Az, hogy most működik a business, azt jelenti, hogy fél -1 évvel később is fog működni?

Most odamennék a régi énemhez, és elmesélném neki, hogy most hol tartok, és jóval hamarabb megtette volna ezt, mert amint felszabadultam, és megengedtem magamnak, hogy el tudjak indulni azon az úton, amiben valójában jól érzem magam, sokkal drasztikusabban fejlődtek a dolgok, mint ahogy reméltem volna. Életemben először érzem magam igazán biztonságban. Ami nagyon furcsa, mert vállalkozóként mondom ezt…

D.Z.:

MI a mostani profil, hova jutottál így fél év alatt…?

Sándorfy Adrián:

Egyfelől üzleti coachinggal foglalkozom, amit inkább üzleti személyi edzésnek mondanék, mert nagyon eredmény-orientált, magas teljesítőképességgel rendelkező emberekkel dolgozom, főleg a vállalkozásuknak, vagy a karrierjüknek a fejlesztésén. Jelenleg ez viszi el az időm 50-60%-át.

A másik része egy marketing menedzsment ügynökség, amit hárman hoztunk létre, és kifejezetten azokra a marketing funkciókra fókuszál, amiket eddig vezetőként gyakoroltunk, úgyhogy ebbe majdnem minden belefér, ami marketing, illetve ami e-kereskedelmi marketing menedzsmentről szól, és azért érzem azt, hogy ebben jók vagyunk, mert mindannyian kereskedelmi, középvezetői székekből indultunk, és ezzel a szemlélettel vezetjük. Tehát nem ügynökségi fejjel gondolkozunk, hanem ügyfél fejjel.

A Biznisz Boyz Üzleti Podcast

 

A harmadik szál pedig a Biznisz Boyz Podcast-ből eredt, amiről fogunk még beszélni, de nekem abszulút a Biznisz Boyz volt, ami katalizálta a Meditable mellett az én vállalkozóvá válásomat. Ez alatt a másfél év alatt, amióta a podcast-et csináljuk kialakult egy olyan know-how a kezünkben (technikai, tartalmi, szerkesztési értelemben), ami mostmár látom, hogy érték másoknak is. Jelenleg ez a harmadik láb: másoknak podcast-eket létrehozni, megvágni az ő adásaikat, tanácsot adni arra vonatkozóan, hogy hogyan építsék fel a podcast-jüket, illetve a következő időszaknak a témája az lesz, hogy hogyan tudunk további saját show-kat létrehozni, amiknek különböző monetizációs modelljei lehetségesek. Kérdés, hogy Magyarországon ez mennyire működik, de abba az irányba megyünk, ami Amerikában már működő modellek.

D.Z.:

Abszolút jól hangzik, és ezért is vagyunk itt, mert azt gondolom, hogy az interjú műfaj, függetlenül attól, hogy képi, vagy csak hang alapú az egyik legzseniálisabb eszköz. Valahogy közvetetten, de mi is ennek köszönhetően ismerjük egymást, és akkora hatása van, amit sokszor nem is lát az ember maga előtt, mert van egy láthatatlan tömeg, akik követnek, és nem is tudod hogy hányan, 1000-2000-5000 ember, akik már valahol hallottak rólad, és amikor majd eljutsz ahhoz a találkozóhoz, ahhoz az üzleti ajánlathoz, akkor be fog ugrani nekik, hogy már hallottak rólad.

Óriási ereje van, nem beszélve arról, hogy a podcast-ek pedig amúgy is most kezdenek beérni, kicsit el vagyunk csúszva a külföldi piacokhoz képest.

Sándorfy Adrián:

Igen, el vagyunk csúszva, de nekem a teljes coaching üzletágam erre a podcast-re épült fel, és amikről beszélünk itt  – főleg üzleti témákat érintünk általában hármasban, de előfordul hogy vendégeket is meghívva – abban lejön az én tapasztalatom és személyiségem, szemléletmódom, ami azoknak az embereknek, akiknek szüksége van segítségre, annak lehet éppen szimpatikus is, és ilyenkor általában megkeresnek engem, tudok segíteni nekik.

Ezért is mondom, hogy a Podcast elindítása volt az egyik döntő tényező, aminek köszönhetően ki tudtam lépni az alkalmazotti létből, amihez amúgy hozzáteszem, hogy nekem nagyon jó dolgom volt alkalmazottként. Jól kerestem, megbecsültek, tiszteltek, kreatív formában dolgozhattam, sőt, jelentősen magasabb szabadságfokkal, mint mások. Tehát nem menekültem ebből az életformából, hanem egyszerűen azt láttam, hogy még mindig vannak olyan részei, amiket nem én irányítok, ami teljesen természetes egy alkalmazotti létben.

Sokkal nagyobb kontrollra vágytam, amellett, hogy ezt a kontrollt olyan formában élem meg, hogy teljesen én töltöm fel a saját időmet. Most jutottam el fél év után oda, hogy mostmár tényleg teljesen én osztom be az időmet, és ez most nagyon jó érzés.

D.Z.:

Nagyon jó, még egy-két szófordulat is annyira hasonló, amiket használunk magáról a váltással kapcsolatban, nem véletlen valószinűleg. Hogy jött a coaching, és miért választottad ezt az utat? Illetve mennyire találkozol a coachee-k között a korábbi önmagaddal?

Sándorfy Adrián:

Én kb. 5-6 éve járok coach-hoz, mindig is nagy szerepet tulajdonítottam ennek a segítő formátumnak abban, hogy én fejlődni tudtam. Nagyon vonzott az, hogy az asztal túloldalán is üljek, de még nem éreztem elég tapasztaltnak magam ehhez. Egyszer volt egy ötletem, amikor mentünk egy Biznisz Boyz Podcast felvételre, hogy megkérdezem a srácokat, mit szólnának ha egy szponzor blokkot felvennék saját magamnak, ahol ajánlom a hallgatóinknak, hogy jöjjenek el egy ilyen coaching beszélgetésre velem.

Természetesen támogatták, és másnap már meg is volt az első 2 ügyfelem, amit még nagyon kezdetleges formában, nagyon olcsón, főleg csak ilyen beszélgetős formában csináltam, de ezt egy tesztre volt jó. Arra, hogy megnézzem hogy az én tudásom, amit szakmailag összeszedtem, élettapasztalatom az értékes-e másnak is?

Az én coaching-omról tudni kell, hogy egyfelől üzletfejlesztés, másfelől pedig önismereti témákról szól. Szerintem a vállalkozóvá válásnak és a vállalkozói életnek legalább 50%-a egy komoly önismereti út. Ebbe beletartozik a produktivitás is, és rengeteg olyan dolog, hogy hogyan tudod motiválni magad, és ha ez az oldal és az üzleti tudás is működik, akkor jól tud egy vállalkozás haladni előre.

Úgy látszik, hogy van egy olyan közeg, akinek értékes az én tudásom, akivel együtt tudunk dolgozni, és mind a kettő pillérben értéket tudok adni nekik. Számomra is meglepő módon nagyon gyorsan fejlődött ez fel, és most 1 év után azt mondom, hogy ez egy nagyon stabil üzletág számomra, és most jutottam el egy olyan pontra, hogy nagyon tisztán meg tudom fogalmazni azt, hogy ki is az én célcsoportom.

3

“A vállalkozóvá válásnak és a vállalkozói életnek legalább 50%-a egy komoly önismereti út”

D.Z.:

Na és kik? 🙂 Illetve milyen jellegű kérdésekkel fordulnak hozzád?

Sándorfy Adrián:

Általában olyan fázisban lévő vállalkozókkal, vagy vállalkozni vágyókkal dolgoztam együtt, akik egy lépéssel mögöttem jártak éppen, és mindig egy lépéssel előttük haladtam. Tudtam, hogy mi az, ami a következő 3-6 hónapban rájuk várhat, és ezért tudtam segíteni.

Most viszont már elkezdtem olyan vállalkozókkal dolgozni, akik előrrébb tartanak, mint én bizonyos szempontokból, de értéket jelent számukra az, hogy valaki külső szemmel ránéz az üzletükre, és észreveszi azokat a hiányosságokat, gyenge oldalakat, amiket nekik fel kell fejleszteni.

Nem is az a lényeg, hogy előttem tartanak, vagy én tartok előttük, hanem inkább arról van szó, hogy nagyon magas célokat kitűző, magukkal szemben komoly elvárásokat támasztó (általában) vállalkozókkal dolgozom, vagy pedig olyan alkalmazottakkal, akik jóval magasabbra szeretnének lépni a ranglétrán. Illetve nyilván meg van az a réteg, aki szeretne alkalmazottból vállalkozóvá válni, és nekik kurrens a tudásom, mert egy fél éves távlatból nézem azt, hogy milyen lelki gyötrelmeken kell átmenni, hogy ezt a váltás meg lehessen csinálni. Erre egy komoly tervet építünk fel, általában fél éves tervekkel dolgozunk. MIndenki hosszabb, 4-5 éves tervekkel jön, de azt nem lehet napi szinten kezelni, hanem reális, fél éves terveket tűzünk ki, és vissza fejtjük, hogy milyen lépésekre van szükség, ezeket a lépéseket feladatokká formáljuk, ami mögé én egy kontroll-t, elszámoltathatóságot tudok tenni. Azzal, hogy elvégzik a feladatokat, és közelebb lépnek ehhez a fél éves célhoz, közben átadom nekik azt a tudást, ami én gyűjtöttem akár már azóta, hogy emberekkel dolgozom, akár úgy, hogy vezető voltam nagy cégeknél.

D.Z.:

Akkor Neked is igazából a coaching, mentorálás keveredik, mert ennek a kettőnek a definíciója eléggé más, néha nehezen definiálható, hogy melyik pontosan mit csinál, mert a coach inkább kérdésekkel terelgeti az embert, a mentor pedig ad konkrét tanácsokat…

Sándorfy Adrián:

Eredetileg én inkább a coaching irányból indultam el, a coach szó eredetileg az edzőt jelenti, és mostmár egyre inkább azt látom magamon, hogy vezetőként, edzőként vagyok jó, ezért mondtam azt, hogy egy üzleti személyi edző vagyok, ami végre megfogalmazza azt, hogy mit is csinálok. Korábban én is gondban voltam ezzel, hogy mentorálás, coaching, tanácsadás, üzleti tanácsadás? A tanácsadásnak van olyan formája, hogy ezek egyszeri alkalmak, de én legalább fél – egy évig dolgozom együtt egy ügyféllel általában, arra pedig inkább a coaching, vagy a mentorálás illik. Most végre megtaláltam azokat a kulcsszavakat, amiket használni akarok, és működik.

D.Z.:

Választás. Három dolog, amivel foglalkozol, ami nem kevés – megoszlik a figyelmed – mennyire látod ezt problémának? Beszéltünk erről már korábban. Hogy tudod ezt a 3 dolgot menedzselni, kezelni magadban, nem hiányzik-e hogy legyen 1 fő prioritás? Ha visszatekerhetnéd az idő kerekét, akkor ugyanígy párhuzamosan csinálnád, a dolgokat, vagy jobban fókuszálnál 1 dologra?

Sándorfy Adrián:

Van olyan iskola, hogy 1 dologra fókuszálj, és van olyan, hogy több dolgot csinálj egyszerre – én a másodikhoz tartozom. Nem gondolom azt, hogy ezek közül van egy igazság, hogy ebben hogy lehet dolgozni, nekem ez a több lábon állás jött be, egyszerűen azért, mert így sokkal nagyobb perspektívában tudom kiélni a tudásomat és a kreativitásomat.

Ameddig az egyik üzletág éppen egy folyamatosan, de lassan fejlődő fázisban van, addig a másik éppen drasztikusan tud fejlődni, ami komoly változásokat hoz számomra is, új dolgokat tanulok belőle. Sokkal jobban megismerem magam attól, ha 3-4 projekten párhuzamosan dolgozom, sokkal jobban látom, hogy milyen tűrőképességem van, mit tudok egy hétbe belezsúfolni. De nyilván néha nekem is nehézséget okoz ennyi mindent egy hétbe beilleszteni, és komoly dilemmákat okoz, de évek óta dolgozom azon, hogy hogyan tudom ezt bele illeszteni egy rendszerbe, de végre hogy én felelek a saját időmért, úgy látom, hogy végre sikerült.

D.Z.:

Meg azért összefügg… Ha nem is teljesen szorosan, de azért ez a három terület közel van egymáshoz, illetve támogatja egyik terület a másikat.

Sándorfy Adrián:

És mindegyik belőlem fakad. Nekem ez volt a kulcspont, hogy a személyiségemnek a különböző oldalait ki tudjam élni. Egy ügynökségi formának vannak korlátai. Egy coachingnak szintén megvannak a maga korlátai. És a podcastnek is nyilván. És mindegyiknek jó, hogy ezeket lehet kombinálni, nagyon szépen kiegészítik egymást. Ha találkozom egy új ügyféllel, vagy egy ismerőssel, nagyon szépen fel tudom mérni, hogy milyen irányban tudok vele elindulni, és közösen dolgozni. Vannak olyan coaching ügyfelek, akik végül ügynökségi ügyfelek lesznek, vagy podcast-et csinálunk nekik, vagy mindegyik egyben. Szóval az én személyiségemet egészítik ki, és el tudom képzelni, hogy van még 4-5 dolog, ami be fog ide jönni.

üzlet, marketing és spiritualitás

D.Z.:

Ha még a múltba vissza tekintünk, akkor – miről is szól az app? Illetve milyen a kapcsolatod a meditációval, spiritualitással?

Sándorfy Adrián:

Olyan 7 éves korom környékén végeztem el az agykontroll tanfolyamot, és utána még jópárszor, ez volt, ami engem elindított ezen az úton. A meditáció, relaxáció, vizualizáció, különböző mentális gyakorlatok – ezek mind onnan jöttek. Az agykontroll az egy fajta gyűjtő módszertan, ami rengeteg más technikát hoz össze, és ezen keresztül ismerkedtem úgy általánosságban a spiritualitással, ami nekem nagyon fontos az életemben. Azt gondolom, hogy nem lehet csak azon a síkon élni, hogy üzlet, marketing, biznisz és produktivitás, hanem megvan ez a mélyebb lelki oldala is, és a meditáció segít kicsit lenyugodni.

Az a legnehezebb, hogy ez magamnak is olyan formában, időben és tartalommal tudjam megadni, amire nekem szükségem van, és a Meditable ötlete pont ebből épült ki, hogy sosem találtam olyan vezetett meditációt, ami pont olyan hosszú volt, pont olyan tartalma volt, pont olyan stilusban mondták fel, amire nekem szükségem volt, ezért azt találtam ki egy pszichológus barátommal, hogy ezt mi megcsináljuk magunknak.

Gyakorlatilag az a lényege, hogy különböző technikákat és tartalmi elemeket egy vezetet meditációban lehet össze mixelni, mintha egy playlistet építenél fel, és mindezt egy meditációs élményben hallgathatod végig, ha 5 perced van, akkor 5 percben, ha 50, akkor 50 percben, és mindegyiket meg tudja az app csinálni, igy azt gondolom, hogy ez egy jó modell, és erre szükség van, de rájöttem hogy én még nem vagyok egy app marketinges, aki el tud adni egy nemzetközi piacon egy appot – még. A saját büdzsénkből és időnkből próbáltuk ezt felépíteni, és abban az időszakban munka mellett volt ez fókuszban, tehát ezért nem lett annyira nagy durranás.

Napi rutinok, sikerszokások

D.Z.:

Még… 🙂

Napi rutinod? Annak is része a meditáció? Illetve van -e bevált napi rutin, sikerszokás, ahogy szervezed a napjaidat, ahogy ezt a sokmindent lemenedzseled egyben?

Sándorfy Adrián:

Most egy új módszerrel próbálkozom, az időmnek a blokkosításával. 3 nagy területen dolgozom, és most vannak mellette kisebb projektek, például kisebb startupokban vagyok tanácsadó, és ezeket mind bele kell húzni egy hétbe, vagy egy napba. Most próbálom úgy felosztani az időmet, hogy a naptár fel van osztva aszerint, hogy mit hány órában szeretnék elvégezni, és ezeket a blokkokat előre megtervezem. A kedd és a csütörtök az a coaching-é, a többi nap pedig előre meg van tervezve, hogy melyik üzletnek van dedikálva.

D.Z.:

Nem borul fel a rend? Tudod tartani ezt?

Sándorfy Adrián:

Néha felborul, de nagy szabadságot ad az, hogy tudom, mikor mivel kell foglalkoznom, és azt tudom mondani, hogy ha bejön egy email és azzal csak szerdán fogok foglalkozni, mert az a szerdai feladataimnak a része.

Másrészt én akkor tudok szokásokat kiépíteni, ha minden nap csinálok valamit. Az nekem nem jött be ha valamit hetente 2-3x csinálok. Ezért amit nagyon szeretnék, azokat un. Mikro-szokásokká konvertálom, és megcsinálom minden nap.

D.Z.:

Például?

Sándorfy Adrián:

Pici edzés formátumokat minden napra beteszek mostmár, bár ezzel nagyon küzdök, mert ha elmegyek pár hetet utazni, akkor utána biztos, hogy hónapokra kiesek, úgyhogy úgy látom, hogy ezzel is és az önfejlesztéssel is akkor tudok haladni, ha minden nap az életem része. Rengeteget olvasok, az önfejlsztésre van egy táblám, amiben irom, hogy melyik időszakban mit fogyasztok, utazás alatt könyv, vagy hangoskönyv, otthon pedig kurzus, vagy sima könyv az önfejlesztő formája, és ezek nagyjából be vannak tervezve. Valójában egy önfejlesztő tervvel rendelkezem, ami nagyjából 3 hónapra előre meg van tervezve, persze ebben nem vagyok túl szigorú magammal, de tudom most, hogy mivel nagyon sok emberrel dolgozom, ezért látom azt, hogy melyek azok a hiányosságok, amiket nekem is fejlesztenem kell. Nekem kötelességem előttük haladni, és példát mutatni.

D.Z.:

Könyvek terén mi a TOP 3 kedvenc önfejlesztő könyved?

Sándorfy Adrián:

Michael A. Singernek van egy könyve, az Elengedés Szabadsága, azt nagyon szeretem, arról szól hogy egy egyetemista srác egy üzleti környezetben elhatározza hogy meg akarja állitani a fejében lévő folyamatos hangokat, amik beszélnek hozzá, úgy, ahogy az én fejemben is. Ráismer erre a hangra, és szeretné megállítani, elvonul egy erdőbe, majd később egy óriási céget épít fel, azáltal hogy azt mondja megadja magát az univerzum erejének, hogy mit vár tőle az élet, és erre nyitott lesz. Ez egy nagyon meghatározó könyv volt az életemben.

Van egy csalódásom a könyvekkel, azt látom, hogy nagyon sokan a terjedelemre mennek. Rengeteg üzleti-önfejlesztő könyvet olvastam, és azt látom, hogy a 1-2 gondolat van, amiért érdemes elolvasni egy könyvet, ezért most próbálok úgy olvastni, hogy az esszenciáját megszerezzem a könyveknek. Elég tudatosan olvasom azokat a részeket, amik engem érdekelnek.

D.Z.:

Az biztos, és abbahagyni is tudni kell. Én azt kezdtem el, hogy teljesen rendben van, ha nem ad újat, és ezért csak átlapozod a könyvet. Főleg a vázlatos, hatékonyság növelő könyvekből ki lehet csipegetni a lényeget, és nem kötelező végig olvasni. Ez is egy nagy rádöbbenés.

Sándorfy Adrián:

A másik, ami nagyon fontos, hogy felhasználjuk, ami abban a könyvben van. Az nem elég, ha elmondjuk hogy elolvastuk a Tim Ferriss-től a 4 órás munkahetet, hanem megnézed, hogy ha van benne egy tipp, akkor azt ténylegesen hogy tudod beépíteni az életedbe. Szerintem érdemes így haladni egy ilyen fejlesztő könyvvel. Ha találkozol egy tippel, akkor megállsz és kipróbálod amit olvastál, majd visszatérsz a könyvhöz. Nekem az nem jött be, hogy bele zsúfolok a fejembe 60-80 tippet, amit egy könyv ad, és utána elfelejtettem az egészet. Inkább fokuszáltan olvasom a könyveket.

A Biznisz Boyz podcast indulása

D.Z.:

Térjünk át a podcast-ek témakörére. Azért is tartom nagyon izgalmas témának, mert az interjú formátum az zseniális. Akár írott, akár videó, akár audio formában egy együttműködésen alapul és egymást támogatjuk: én adok megjelenést, a vendég pedig hoz egy érdekes történetet. Az egész Podcast iparág 2-3-4 évvel késve érkezett meg hozzánk az Amerikai piachoz képest. Hogy indult Nektek a podcast, és miért Attilával és Tomival indítottátok?

Sándorfy Adrián:

Mester Tomival, aki adat elemzéssel foglalkozik, és Virág Attilával, akinek van egy fejlesztő cége – velük álltunk össze egy podcastre, aminek a neve Biznisz Boyz Podcast. Ez a Tominak volt az ötlete, mindketten sok podcastet hallgattunk, Tomi ötlete volt, hogy ezt hárman kezdjük el. Nekem eszem ágában sem volt, hogy saját podcastet indítsak, de mostmár áldom a Tomit, hogy ezt kitalálta.

D.Z.:

És ismertétek már egymást korábban is?

Sándorfy Adrián:

Persze, régóta, eléggé különböző személyiségek vagyunk, teljesen más területeken dolgozunk, és pont ettől jó a podcastünk, egyrészt barátok vagyunk, megvan a közös hang, nem vagyunk egymástól túl távol üzleti eredményeket illetően, és olyan témákat tudunk feszegetni, amik a korosztályunknak, és a többi fiatalnak szintén érdekes tud lenni. Amikor elkezdtük, akkor még én voltam a legkevésbé “Biznisz Boy” ebből a szempontból, ugyanis akkor még alkalmazott voltam. Aki végig hallgatja, az láthatja, hogy a Podcast során változott meg az én életem is, és jöttek be sorba az új üzletágak. Van is egy olyan rész, hogy Adi felmondott.

D.Z.:

Hol tart most ez a piac? Hogy látjátok belülről a Podcast piacot? Mennyire vagyunk lemaradva a nyugati régiókhoz képest?

Sándorfy Adrián:

Szerintem eléggé le vagyunk maradva, de nem feltétlenül technikailag, vagy tartalmilag, hanem a podcast-ek számosságában. Amerikában már az megy, hogy egy réspiac réspiacán kell megjelenni egy témakörrel ahhoz, hogy valaki sikeres tudjon lenni, vagy egy nagyon komoly média háttérrel kell rendelkezni ahhoz, hogy egy podcast elindulhasson. Itt most még ha valaki üzlettel vagy önfejleszttésel foglalkozik, akkor könnyen megtalálhatja a közönségét. Ilyen szempontból jó időben van, aki most kezd podcastelni, két évvel ezelőtt pedig még jobb idő volt erre.

Mi elég jól rá tudtunk menni a fiatal vállalkozói körre, mint célcsoport, abból fakadóan, hogy mi magunk is azok vagyunk – voltunk, de most még nagyon sok olyan téma van, ami feldolgozatlan. Elég csak körülnézni az amerikai piacon, hogy milyen Podcastek vannak, abból még nagyon sokat be lehet hozni magyarországra. Amerikában már egy komplett média iparággá kezd válni a podcast, milliós letöltések, komoly szponzorációs együttműködések, kiadók saját show-val.

D.Z.:

Melyik része a legnehezebb a podcast-nek, melyik az időigényes?

Sándorfy Adrián:

Mindegyik máshogy nehéz. Jó tartalmat összerakni – ahhoz kell egy nagyfokú érzékenység. Akár interjú alannyal – ami szerintem egy hálás műfaj, mert nem kell 1-az-1-ben azonnal saját tartalmat kitalálni, de nagyon érzékenynek kell lenni, és jó kommunikációs készséggel kell rendelkezni.

A másik pedig a technikai rész, a vágás. Mostmár eljutottunk oda, hogy egy adás idejének a 4-5x-öse a vágás, mert nagyon precizek vagyunk, de előtte ez 8-10x-ese volt.

És itt még nem áll meg, hogy csináltál egy jó podcast-et egy jó tartalommal, hanem közösséget kell verbuválni mellé. Mi szerintem ezért vagyunk szerencsések, mert én mondjuk marketinges háttérrel jöttem, ismerem azokat a módszereket, technikákat, amivel el lehet juttatni emberekhez egy végterméket. Illetve úgy gondolkozom, hogy valami a hallgatónak hogyan lesz hasznos. Itt ugyanúgy érvényesek azok a marketing szabályok, hogy meg kell határoznunk a célcsoportot, akinek szól a podcast, megkell találni, hogy ki az, aki hallgatja, milyen érdeklődési körrel, milyen környezetben és meddig fogja hallgatni és milyen témák iránt nyitott. Szóval ez olyan, mint önmagában egy marketing tevékenység, illetve olyan, mint bármilyen más tartalomgyártás.

Ilyen szempontból mondjuk sokkal könnyebb, mint videót csinálni, sokkal kisebb a belépési küszöb, úgyhogy én nagyon tisztellek, hogy ez Te már ilyen szinten tudod csinálni. Látom, hogy a piacon egyre több márka jelenik meg saját Podcast-tel, még jóval többen fognak, és én ebben segítek majd, hogy ezt profin tudják elkezdeni.

A podcast üzleti előnyei

D.Z.:

És hol van benne a biznisz? Hogy működik a háttér, hogy lesz ebből pénz a nap végén?

Sándorfy Adrián:

Ha egy márka kezdi el a podcast-et, akkor nyit magának ezzel egy marketing csatornát, ami egy nagyon jó márkaépítő csatorna tud lenni, amihez teljesen más szinten tud a közönség kapcsolódni.

D.Z.:

Ahogy mindenre igaz, hogy ha értéket adsz, akkor sokkal tartósabb lesz, mintha csak push-olod az ajánlatodat.

Sándorfy Adrián:

Ha pedig egy önálló személy, vagy egy csapat kezdi ezt el (egy cég, egy coach, egy vállalkozás), akkor szponzoráltatni lehet adásokat, tartalmat lehet megjeleníteni az adásban, barter megállapodásokat lehet kötni cégekkel, eseményeket lehet szervezni rá, és olyan mellék bizniszeket lehet felépíteni egy közönség segítéségével, mint ahogy én is tettem a coachinggal.  Tehát az is lehet, hogy nem direkt monetizáció, szponzoráció lesz, hanem indirekt módon fog jól működni.

D.Z.:

VIsszagondoltam mostanában, kb 2.5 év telt egy az első videóm feltöltése óta, valójában, közvetette a dolgaimnak a 90%-át annak köszönhetem, hogy elkezdtem videózni. Új kapcsolatok: az interjú alanyaimnak a felét nem is ismertem, hanem ezen keresztül ismerkedtünk meg, üzletet is ez hozott, segített a csapatépítésben, hiszen a leendő kollégák látták azt, hogy hogyan gondolkozom, és tudtál előre hogy mihez csatlakoznak .

Sándorfy Adrián:

Biztos, de azt is látni kell, hogy ez iszonyat sok munkával is jár, Te is, én is nagyon sokat dolgoztam vele, és amikor elkezdtük akkor még nem is gondolkoztunk a monetizációban, nem is gondoltunk arra, hogy igy milyen kapcsolatokat építhetünk, egyszerűen csak belekezdtünk, mint esettanulmány akartuk építeni ezt a podcast-et, értéket adni a hallgatóknak.

Most kb. Havi 10.000 lejátszást csinál a Biznisz Boyz, minden negyedévben 20-25%-ot nő a hallgatószámunk, sose gondoltuk volna, hogy ezt meg lehet csinálni, de ha melléteszed, akkor a mai YouTube sztárok ennek a 10x-esét csinálják meg.

D.Z.:

Azért az üzleti téma az mindig kicsivel kevesebb embert érdekel, mint a hétköznapi, populáris témák, ezért ez tök normális, nekünk nem is kell milliós tábor, hanem sokkal fontosabb a minősége a hallgatóságnak.

Sándorfy Adrián:

És ami nagyon fontos a podcast-nél, hogy egy olyan idősávban tudod elérni a hallgatót, amikor  nem tudod elérni más csatornán: buszon, vezetés közben, séta közben – nagyon kevesen néznek videót, kevesen hallgatnak rádiót ebben a korosztályban.

Gyakorlatilag a Podcast olyan, mint egy rádió adás, csak akkor és azt hallgatod, amit szeretnél.

Viszont ugyanazt az élményt adja, ezért van létjogosultsága annak, hogy ez egy nagyon komoly versenytársa legyen a rádiónak.

D.Z.:

Mindenkinek meg kell találnia a saját maga számára megfelelő platformot, legyen az audio, video, de hogy érdemes kommunikálni kifelé az biztos, mert ennyi hozadéka van, ezért érdemes mindenkinek. 

Sándorfy Adrián:

Sok emberrel találkozom, aki azért kezd podcast-et csinálni, hogy javitsa a saját kommunikációs képességét. Ilyen szempontból ez egy nagyon jó előszobáj a videó készítésnek, és jóval kisebb a belépési küszöb a költségek tekintetében is, mert nem kell a szemnek tartalmat adni a Podcast során, csak a fülnek kell megfelelni, viszont igy felértékelődik annak a kimondott szónak a szerepe, amit elmondunk, és nem lehet szép képekkel elkendőzni a tartalmat.

D.Z.:

Volt valami extrém sztori a podcastek során?

Sándorfy Adrián:

Többet is tudok mondani, volt olyan, hogy Balin a fülhallgatóm segítségével felvettem egy adást, hogy milyen élmény volt utazgatni, és utána kaptam megkereséseket, hoyg segítsek eligazodni Balin, hogy mit érdemes megnézni.

Vagy a közönségtalálkozók, amit ennek kapcsán hoztunk létre, és személyesen ismerkedtünk meg emberekkel, mindegyik felvétel egy óriási élmény.

D.Z.:

Nagyon köszönöm a hasznos gondolatokat, és további sok sikert kívánok Nektek!

#HELLO HÉTFŐ

Minden hétfőn kapsz tőlem egy inspiráló levelet amiben elküldöm neked a legújabb epizódokat valamint, összegyűjtöm neked a célkitűzéssel, vállalkozásindítással és utazással kapcsolatos leghasznosabb tippeket.