KOVÁCS PÉTER

ÉRTÉKESÍTÉSI SZÖVEGÍRÁS

Reklám szövegírás szabadúszó vállalkozóként

Kovács Péter interjú - értékesítési szövegírás

Összefoglaló

Ebben az interjúban egyrészt arról beszélgettünk, hogy miként lehet eredményesen meglépni az alkalmazottból vállalkozóvá válást egy globális járvány kellős közepén. Szóba került a mentorok szerepe, valamint a kitartás és az állhatatosság fontossága is.

Majd belemerültünk az értékesítési szövegírás mélységeibe. Beszéltünk a hírelvél írás szabályairól, a legjobban működő kulcsszavakról, valamint a leginkább kerülendő hibákról.

Tarts velünk!

PETIRŐL BŐVEBBEN

Peti reklám szövegíróként azzal foglalkozik, hogy az általa készített online és offline hirdetésekkel és tartalmakkal bevételt termeljen az ügyfeleinek. Bő másfél hónapja lépett ki az alkalmazotti létből, azóta teljes elánnal az online eladások és konverziók javításán fáradozik.

„MENTORI SEGÍTSÉG NÉLKÜL ALSÓ HANGON IS ÉVEKKEL TARTANÉK HÁTRÉBB”

Kovács Péter

Miről lesz szó ebben a részben?

  • Milyen érzés volt épp a koronavírus kellős közepén otthagyni az alkalmazotti létet?
  • Miért lehet hasznos egy ideig párhuzamosan csinálni az alkalmazotti állást és a saját vállalkozást?
  • Miért fontos mentorral együtt dolgozni, és hogyan találhatsz magad mellé mentort?
  • Hogyan alakul át – akaratlanul is – a baráti köröd, kilépve az alkalmazotti létből?
  • Miként lehet hatékonyan ügyfeleket szerezni és személyes márkát építeni szabadúszóként?
  • Mire figyelj email vagy hírlevél írásakor, ha szeretnéd, hogy a leveleid el is olvassák?

Linkek, amiket említettünk

NÉZD MEG A BESZÉLGETÉST A YOUTUBE-ON

ha inkább olvasnád

Az interjú leiratát és a leggyakoribb kérdéseket a szöveg alatt lenyíló menüben elolvashatod.

D.Z.:

Sziasztok, üdvözlök mindenkit, én Dallos Zoltán vagyok, köszöntelek titeket az Alkalmazottból Vállalkozó Podcast következő epizódjában. Ez most nem élőben, hanem felvételről megy, és megtaláljátok a felvételt videóformátumban, YouTube-on, illetve az ismert podcast csatornákon:

az Apple Podcasten, Soundcloud-on, Spotify-on. Ha menet közben vagytok és kutyát sétáltattok vagy éppen futni mentek, akkor is tudtok ebből a beszélgetésből tanulni.

A mai vendégem, Kovács Péter, szerbusz, üdvözöllek, aki nemrég lépte meg ezt a nagy váltást.

Kovács Peti:

Szia Zoli, köszönöm, hogy itt lehetek.

D.Z.:

Örülök neki. Mindig nagyon inspiráló számomra azok a történetek, amikor épphogy csak benne van az ember a váltásban, vagy nagyon az elején van.

Beszélgettünk már a felvétel előtt külön, hogy hogy élted meg ezt az egészet. Mesélj kérlek röviden magadról, a nézőknek, hallgatóknak, hogy mi volt a szakmád korábban, előtte és mi lett az, amit választottál magadnak, beleugrottál.

Kovács Peti:

Pályafutásom kezdetén értékesítőként dolgoztam. Először direkt sales-es, utána másfél évig sales team leader voltam. Utána 3-4 évet toltam bele az ügyfélszolgálatba, angol-német nyelven multi környezetben.

A kettő egyvelegéből alakult ki, amivel most foglalkozom. Értékesítési, reklámszövegíró vagyok. Ezt szerettem meg, ebből a multis ügyfélkapcsolati pozícióból léptem ki, kemény 1,5 hónapja.

Sikerült beleugrani a „korona” kellős közepébe. Annyit kell tudni, hogy február 14-én, Valentin-napon mondtam fel, és volt egy 60 napos felmondási időm. Nálunk, ez ilyen hosszabb volt, ez életem leghosszabb periódusa volt.

Vártam, hogy elszakadjak ettől. Teljesen más volt ezt megélni, még nem volt ilyen felmondásom, hogy home office, és senkivel nem találkoztam az utolsó időkben, vártam, hogy végre elszakadjon a köldökzsinór.

Mindig az jut eszembe, hogy olyan, mint mikor tanult az ember úszni és először az úszókarokat leengeded és a biztonsági háló nélkül elkezdel úszni…

D.Z.:

Pontosan. Maga a vállalkozási ötlet, hogy ez lesz az irányod, az mikor kezdett el körvonalazódni. Ezt mindenkitől megkérdezem, hogy mennyi idő volt az ötlet megtalálása és a konkrét cselekvés között, amikor be is adtad a felmondást?

Mennyi idő volt ez az érési fázás?

Kovács Peti:

Ez egy hosszabb történet volt. Kb. 1 év kellett hozzá, amíg az ötlet megfogant. Nagyon fontos tudni, hogy én mentorral dolgoztam együtt, kaptam egy feladatot tőle.

Mikor kristálytiszta lett, hogy ez így nem fog menni, akkor már működött a business és az alkalmazotti lét egymás mellett, kezdett körvonalazódni, hogy a kettő együtt nem fog menni.

Kellett írnom egy felmondólevelet, a mentoromnak kellett elküldeni. Ki kellett nyomtatni, aláírtam, dátumhoz kötöttük, hogy legkésőbb eddig én fel fogok mondani.

Emlékszem, pont tavaly január-február környékén történt meg, 1 év telt el, közben biztos lettem benne. 

Novembertől januárig úgy működtem, hogy hétfőként nem dolgoztam. Így teszteltem, hogy hogy működök az olyan napokon, amikor semmit sem kell csinálnom az alkalmazotti létben.

Nem az a típus voltam, aki felégeti maga mögött a hidakat, hanem abszolút biztosra, nézzük meg, teszteljük ki.

Attól féltem, hogy az a státusz, ami a kettő együtt összehozott elborul, és így kvázi mindent elveszítek, amit építgettem.

Nem tudom, lehet, hogy nem volt valós félelem. De valahogy ez volt bennem mindig.

Mindig azt szokták kérdezni, hogy hány havi tartalékkal szálltam ki. Szerintem vagy 60. Nagyon durva.

Én nem azt néztem, pont azt a bevételi szintet, mindig az motivál, amit eddig felépítettem. Vajon újra eltudok-e jutni, egyetlen bevételi forrásból erre. Ez volt az én félelmem, attól nem félek, hogy éhen halunk vagy bármi ilyesmi.

Pont az, nagyon kényelmes volt már. Úgymond jó volt látni azt az összeget minden hónapban beérkezve, csak abban nem voltam biztos, hogy ezt megtudom csinálni. És addig nem akartam kilépni, míg biztossá nem vált az egész.

D.Z.:

Igen, meg az a nagy kérdés, hogy mennyire okoz élvezetet meg fog már vissza téged az alkalmazotti lét, mert mindenki akkor lépi meg, amikor már azt érzi, hogy csinálná reggeltől estig, a saját gyermekét nevelgetné. Egyszerűen visszafog az alkalmazotti lét, már sokszor nem a pénzről szól. Nagyon érdekes – majd megkérdezlek 2 év múlva – sokszor megkérdeztem azokat, amikor eltelt egy bizonyos idő, hogy mit csinálna másképp, és szinte mindenki azt mondja, hogy előbb váltott volna.

Ez is egy nagyon érdekes megközelítés. Hogy menedzselted ezt az időt, amikor párhuzamosan ment a kettő, mert ez egy nagyon jó megoldás azoknak, akik – és szerintem többen vannak azok, akik biztonságra töreksznek- és sokan kezdik így, hogy mellette valamit, hétvégenként, hajnaloként, szabad hétfőkön…

Mi volt az, ami neked segített abba, hogy munka mellett ezt el tudd indítani?

Kovács Peti:

A szüleim szokták megkérdezni, hogy nem sok, nem kemény?! Mindig azt szoktam mondani, hogy TV-t nézzek helyette.

Az elején nagyon sok lett, túltoltam, éjfélig nyomtam még meló után. Azóta már feleségem van, az embernek a párkapcsolatra is kell figyelni, hoztam szabályokat:

  • este 10-ig dolgoztam maximum

Most már elmondhatom, hogy heti 2 napot home office-ban dolgoztam, a kettő nagyon össze tudott folyni. Amikor nem volt bent munka, akkor senki nem látta, hogy én a saját business-t egyengetem.

  • volt egy csütörtök este, ami mindig tabu volt- randieste- akkor én is pihentem.

Amire nagyon kellett figyelni, hogy szétforgácsolja az embert. Csinálod az alkalmazottit, az fejben lefoglal, akkor utána át kell állni fejben. Nekem nagy hibám volt, hogy nem engedtem magamnak pihenőt nagyon sokáig. Szombat- vasárnap ugyanúgy, úgy éreztem, hogyha pihenek azzal azt lassítom le, ahogy ez az egész megtud valósulni. Egy idő után fel kellett fogni, hogy ez egy hiba, legalább egy napot, félnapot rá kell szánni a feltöltődésre.

Amikor ez világos lett, kb. tavaly március-április környékén, kiégés köröli állapot volt, akkor mindig elkezdtem olyan tevékenységeket csinálni, amik feltöltenek. (ilyen nekem a sport, séta a szabadban, nagyon szeretem a sporthorgászatot) Ha ilyeneket csináltam az mindig adott egy löketet, amivel a következő heteket megtudtam csinálni.

De az biztos, hogy bárki, aki ezt csinálja, az készüljön fel, hogy energiában nagyon sokat bele kell rakni. Vagy van az, hogy félrerakod és beleugrasz vagy a kettő együtt, ami azért melós. De én nem csinálnám, iszonyatosan élveztem, amit kezdtem építgetni.

Szokták azt mondogatni, hogy nem munka, meg akkor is csinálnád, ha nem fizetnének érte, kicsit klisé, de valahogy így van.

Nagyon gyorsan megtaláltam azt, amit szeretek.

D.Z.:

Mesélj kicsit a mentor-coach szerepéről, mi lett volna, ha ő nincs?

Kovács Peti:

Akkor még alkalmazott vagyok!

D.Z.:

Igen?

Kovács Peti:

Biztos vagyok benne, pont, hogy készültem egy kicsit a beszélgetésünkre, és visszagondoltam, hogy ha annak idején, akár amikor lediplomáztam, ha akkor keresek egy mentort, akár értékesítőként, akár mikor vezető lettem. Akár multis környezetben, tényleg bárkinek javaslom.

Nem muszáj kijelölt, dedikált coach-nak lenni ennek az embernek, hanem olyannak, akire felnézel. És megkeresed őt, követed a Youtube csatornáját és látod őt, hogy hogy működik.

És megkeresed, hogy figyu, nekem nagyon inspiráló, amit csinálsz. Tudnánk-e valahogy együtt dolgozni, úgyhogy én besegítek neked vagy elmegyek a rendezvényeidre pakolom a székeket…

Csak ülj le velem beszélgetni, és havonta egyszer térjünk ki arra, hogy hogyan tudok fejlődni.

Biztos vagyok benne, hogyha nem kezdődik el ez az együttműködés, nehéz ezt megsaccolni, de biztos, hogy éveket lassított volna le. Főleg, ha sikerül olyan mentort találni, aki inspirál és mutat előtted egy példát.

Én nem az a típus vagyok, aki irigykedik a nagy eredményekre, leültem most januárban a mentorommal és elmondta, hogy mennyi bevételt csinál és milyen vállalkozásokat visz.

Így ültem és hazajöttem és nem tudtam aludni… Mondom, ha ő megcsinálja, és tudom hogy tisztességes, jó projekteket kivitelezve, értéket adva, akkor én mi a francot szórakozok…

Az, hogy ilyen emberekkel veszed körbe magad minél többel, az húz téged fölfelé.

Mindig hallottam, hogy mentor, mentor…Kb. 2017 vége felé fogalmazódott meg bennem, hogy ha mindenki erről beszél, hogy mentorral dolgozik, akkor nem lehet hülyeség.  És akkor azt mondtam, hogy ezt én is ki akarom próbálni.

D.Z.:

Családba, baráti körbe volt hasonló példa, volt valaki vállalkozó?

Kovács Peti:

Senki.

D.Z.:

Hogy fogadták a döntésedet?

Kovács Peti:

Az elején, ugye van egy olyan periódus, hogy nyomod-nyomod, de úgy igazán nincs eredmény. Mindig az volt a nehéz bennük, hogy nem tudtad bizonyítani, hogy ez majd elkezd hozni.

Hónapok teltek el úgy, hogy estéket töltöttem a laptop előtt, csináltam valamit. Voltak olyan félresikerült business ötleteim, mint a horkolásgátló, amit berendeltem Ázsiából és bukta lett, mert nem mertem eladni belőle, féltem, hogy valaki megfullad tőle éjszaka.

Akkor láttam a tekinteteken, hogy miért nem jó neked az, amit csinálsz, jól keresel…

D.Z.:

Biztos, fix munkád van. Kiszámítható…

Kovács Peti:

Járt utat a járatlanért ne engedd. Azt mondtam, hogy nem, figyu, jobb lesz ez.

És akkor volt egy áttörés, hirtelen megugrott, mint mikor a havi bevételed megugrik 150.000-el fixen.

Az már egy olyan proof volt, amit bárkinek mondtam…

Volt egy időszak, amikor estek ki baráti viszonyok, akár munkahelyről, pont azért, mert én hülye elmondtam, hogy mennyit hoz. És akkor láttam, hogy csak azt veszik észre, mintha ez így ingyen jönne. És a munkát nem.

Kicsit átalakulóban van az is, hogy nem mindig ugyanazokról a dolgokról tudsz már beszélni azokkal, akik az alkalmazotti létben vannak.

D.Z.:

Ez egy teljesen természetes változás. Ebbe bele kell törődni, nagyon érdekes volt. Volt egy előadás, A sárgaruhás lány, Harmincz Rita volt nálunk az Üzlet és Utazás rendezvényen előadó. Volt egy prezije, előnyök, hátrányok. Mindkét helyre fölírta pozitív-negatív előjellel, hogy változnak a barátaid.

Egyik oldalon nagyon fájó, mikor régi, gyerekkori ismeretségeket el kell engedni vagy akár rokonságból, valakivel, érzed, hogy tudatosan hátrébb kell tolni, mert nem segít az előmeneteledben.

És egyben meg előny, mert olyan közösségbe jársz -mi is ugye először a Bor melletti vállalkozó estén találkoztunk- amikor tényleg olyan emberekkel veszed magad körül, aki azt érzed, hogy full inspirál mindenki és adják a lendületet.

Ez a te döntésed, hogy kivel veszed magad körül. Ezért van az, hogy pozitív-negatív előjellel is ott van ez a tényező, hogy változik a környezetünk.

Kovács Peti:

Abszolút. Amióta elkezdtem csinálgatunk egy podcastet, meg látják, hogy nem az van, hogy ülök a 4 fal között, és kb. nihil van. Több olyan ember írt rám, aki azt mondta, hogy úristen Peti, én nem hittem az elején benne, de elképesztő és jó látni. Nem azt mondom, hogy mindenki legyen vállalkozó. De ha valaki már azért tesz egy kicsit, hogy fejlődjön, akkor megéri az egész.

A legrosszabb, mikor ül valaki bent 9-től 5-ig, a fél napot át kell nézze, és nem történik semmi.

Na engem ez mindig kiborított. Egy dolog, amit nem tudok elviselni, az álló víz. Mindig kell a fejlődés, sokszor kiborítja a környezetemben élőket, mindig ki kell találnom valamit, másként megőrülök.

D.Z.:

Nagyon jó gondolatok. Szerintem ez a mostani válság tökéletes példa arra, hogy a vállalkozóknak azért van kicsivel könnyebb helyzetük most, mert az egész vállalkozói lét arról szól, hogy alkalmazkodni kell.

Míg az alkalmazottak ki vannak téve annak, hogy ami a céggel van, az van. Aki most turizmusban, vendéglátásban dolgozik, aki utazási szektorban, légitársaságoknál dolgozott, ott egyszerűen ki van téve annak, ami történik.

Míg vállalkozóként egyszerűen tudsz adaptálódni, tudsz gyorsan változtatni. Ki tudsz találni egy új dolgot, egy új terméket, csatornát, az áraidon tudsz változtatni.

Minden a te döntésed, felelősséged. Ez van, akinek ijesztő, de van, akinek pont ez lesz az inspiráló, hogy tényleg tud menni előre. A lehetőséget látja meg ebben az időszakban is.

Kovács Peti:

Sokat gondolkoztam ezen, lehet, hogy egy pont ideális időszakot választottunk. Beszélgettünk vállalkozó ismerőssel, hogyha 2 hónappal később időzítem, nem biztos, hogy kimertem volna lépni. Pont jó volt, hogy úgy ütött be a krach, hogy már a felmondási időmet töltöttem. Nem volt visszaút.

Tudom, hogy jött egy Skype üzenet, amikor be kellett logolnom még alkalmazottként, Peti, jól meggondoltad ezt? Itt van a biztos, alkalmazott… erre mondom, multinál, egy olajipari vállalatnál, olyan biztos vagy te abban, hogy az fix lesz?!

Nem akartam piszkálódni, csak magamban tökéletesen letisztáztam, hogy nincs olyan, hogy fix. Hány olyan ember lehetett, akinek tök jól ment, éttermet vezetett, hol gondolta ő, hogy egyik napról a másikra becsapódik egy meteor, és tönkre vágja az egészet.

Az a jó a vállalkozói, szabadúszói létben, hogy mindennap ki kell találnod, gondolkodnod kell és változásra való hajlam kell.

D.Z.:

Ez a legnagyobb biztonság, ha tudsz alkalmazkodni.

Hogy alakult ez a 1,5 hónap? Mik történtek, amióta full time-ban vagy? Beszélhetünk az ügyfélszerzésről, az is nagyon érdekes azoknak, akik most kezdenek, hogy honnan szerzel ügyfeleket, hogy tisztult le, hogy ki vagy te, miben vagy jó? Hogy erősítetted meg kifele a vállalkozói jelenlétedet? Kicsit erről beszélgessünk, mert ez nagyon tanulságos lehet azoknak, akik tervezgetnek most.

Kovács Peti:

Azt hozzá kell tenni, nem akarok falsch képet adni magamról, nem múlt el minden nap úgy, hogy kiegyensúlyozott volt. Voltak jobb és rosszabb napok.

Volt benne -nem azt mondom, hogy kétségbeesés- de félelem az volt.

Volt az egyik fix megbízásom során, amikor videós interjúkat készítenek neves vállalkozókkal, amiből nekem cikket kell készíteni. Ott volt egy feladat, hogy készíts vészforgatókönyvet.

Ez egy ötlet volt, és én leültem egy este hullafáradtan, megcsináltam. Mi lesz akkor, ha tényleg mindenki kiesik, nem lesz bevétel, akkor mit fogok csinálni. Rájöttem, hogy szembenéztem a legdurvább félelemmel és akkor sem fogunk éhen halni. Ez nekem adott egy megkönnyebbülést.

De még így is elkövettem azt a hibát, hogy úgy voltam vele, hogy most nem mondhatok nemet egyetlenegy munkára sem. És voltak olyan megkeresések, amik nem azt ígérték, amit utána szerettek volna.

Anyagilag, munka területén, én tudom, hogy szöveget szeretek írni, amiből aztán eladás lesz.

Legyen az landing, sales oldal, hirdetés. Ez az, ami motivál. Nem az, hogy teljesen mást kell csinálnom, holott nem erről volt szó.

Idő kellett míg ezeket az együttműködéseket el tudtam engedni és azt mondtam, hogy nem, ezt már nem. Inkább csinálok mást, az énmárkámba fektetem ezt az időt, úgyis jobb befektetés.

Volt egy ilyen periódus benne, áprilisban halálra dolgoztam magam, az egészségem látta a kárát. Úgy néztek ki a napjaim, hogy reggel beültem a laptop elé és egész nap nyomtam. A futás volt az, ami kikapcsolt. Azt is stresszoldásként túltoltam, lett belőle egy lábsérülés. Meg kellett állni kicsit a hónap végén, és azt mondani, nem azért akartam én szabadúszó lenni, azért, hogy szabad lehessek és alhassak egyet délután, ha szeretnék.

Volt egy ilyen megtisztulás bennem és az ügyfélszerzést is kicsit másképp fogom fel. Felismertem, hogy alapvetően még mindig kevesen tudják, hogy van itt a Kovács Peti srác, aki ügyesen tud landinget, sales oldalt vagy bármiféle online előadást generálni. Ebbe kell most nekem sok energiát fektetnem, hogy az énmárkámat felfuttassam.

Mellette vannak tesztprojektjeim. Fel vagyok iratkozva nem tudom hány hírlevélre, ha olyat látok, akkor rájuk írok, hogy én ezt javítanám, ezt jobban kellene, szavakat megcserélném. Hirdetéseken is szoktam ezt csinálni.

Kiakasztom azzal a feleségemet, hogy beszállunk a liftbe, vannak ilyen prospektusok kirakva, szórólapok. És megállunk, nem szállunk ki, meg akarom nézni őket, érdekelnek.

A legtöbb szabadúszó nézegeti állandóan a Facebook csoportokat és ott próbál vadászni. Itt magas a verseny, alacsony a kifizetődés. Én nem ebbe szeretnék hosszútávon fektetni. Van ennek sokkal jobb módja, értéket is lehet adni.

Most jön a nyár, nem is akarom szétforgácsolni magam.  A podcastet élvezem készíteni, azt kell megtanulnom most. Meg a blogomat, milyen szövegíró az, akinek a blogja nincs rendszeresen frissítve.

D.Z.:

Saját referencia…

Kovács Peti:

Most kihívás van saját magam felé, hogy el kell készülni. De nem ilyen „himi-humi” bejegyzéseket, hanem tényleg screenshotolva, ami akár neked, vállalkozónak is értéket ad.

Régóta követem a csatornát, nekem is Youtube csatornát kell indítani. Volt bennem sokáig egy gát, ez így működhet-e, de felismertem, hogy nincs mitől parázni. Mert valószínűleg rengeteget tanul belőle az ember.

D.Z.:

Fantasztikusan jól összetett gondolataid vannak, jól beszélsz. Nincs mitől félni, még, aki nehezen találja a szavakat, azt is lehet fejleszteni. De neked minden adott hozzá, innentől kezdve csak tolni kell. Rengetegszer elmondtam, hogy iszonyatos lehetőség van benne, szerintem a YouTube business oldalon egy kék óceán, nem használják elegen. És igen, ki lehet tűnni, ha folyamatosan arra törekszel, hogy értéket adsz.

Kovács Peti:

Csak egy rövid mellékszál. Nővérem, akivel együtt dolgozik, ügyvédtársak, nagyon ért a borokhoz. Facebookra mindig posztol. Én is nagyon szeretem a finom borokat, és mondtam, hogy figyu, csináljatok már YouTube csatornát belőle. Nincs olyan YouTube csatorna, ami azt mondja, hogy ha szombat este meg akarsz inni egy üveg bort, nincs, aki segítsen választani. Ez is egy olyan piac. És kell hozzá egy okostelefon meg egy mikrofon.

D.Z.:

Ha megnézed, Gary Vee, ő is onnan indult, az egész YouTube csatorna 2006-ban onnan indult, hogy borokat kóstolt. És hol tart most….

Van egy ötletem! Ez most villant be, nem beszéltünk össze, nem tudsz róla. Azt mondod, hogy szeretsz szétcincálni embereket, hírleveleket, prospektusokat. Mit szólnál hozzá, ha most élő adásban a mai hírlevelemet- tudom, hogy feliratkoztál, ugye ez bizonyos dologra, tehát elolvastad- ha szétszednéd, mi volt benne a jó, mi nem volt jó, mit csinálnál másképpen.

Szerintem ebből a nézők is tudnának tanulni, akár konkrét dolgokat, ha kiemelsz. Vagy, ha ki tudsz emelni olyan dolgokat, ami kifejezetten gyakori hiba benne. Bátran, nagyon kíváncsi vagyok.

Felvétel mehet! Ha benne vagy ebben a játékban…

Kovács Peti:

Nagyon tetszik. Gyorsan meg is nyitottam. A tárgyszó is már maga abszolút motiváló. 0-ról a 100 milliós bevételig 27 évesen, ki ne akarná ezt megnyitni. Még azt is érdekelni fogja -én már egyből sejtettem, hogy az Ádámról van szó-

D.Z.:

Mit szólsz magához a formátumhoz, nekem a hírlevelem tavaly nyár óta van abban a formátumban, hogy hetente egyet küldök, nincs spamelés. Hanem egy, ún. round up típusú hírlevél, ami azt jelenti, hogy csipegetek a nagyvilágból különböző érdekességeket. Nem csak a saját termékemet akarom tolni és eladni, mint nagyon sokan.

Beleteszek egy kis kitekintést, mi történt a nagyvilágban. Cikkeket, rendezvényeket, könyveket ajánlok, így épül fel. Nyilván bele van szőve a saját dolgok, 80-20 arányban van, nem értékesítés és pici értékesítés benne. Ez tudatosan már egy éve. Emiatt a nyitási arány 50-60% környékén van. Ez maga a háttértörténet. Így ebben a megvilágításban vagyok kíváncsi a véleményedre.

Kovács Peti:

Őszintén szólva én ezt várni is szoktam mindig hétfő reggel, 8 óra előtt jönni szokott. Úgy emlékszem régebben a tárgy mező nem volt ennyire kidolgozva. A „Hello hétfő” az abszolút pozitív, látni kell, hogy kismillió emailt kapunk naponta. Én ezt, a 0-ról a 100 milliós bevételig ezt biztos, hogy sokan megfogják nyitni. Nekem a formátum nagyon tetszik, mert már ismerem és tudom, hogy nagyjából mire számíthatok.

Van itt egy első blokkunk, a heti cikkek. Amellé még valamit kiegészítésként oda lehetne tenni, hogy heti cikkek, amik motiválhatnak, amik érdekesek lehetnek a számodra. Például az interjút azt már el is olvastam reggel. Én is nagyon szeretek utazni, amit el tudok képzelni, hogy heti cikkek, mellette utazás, inspiráció, vagy vállalkozás indítás témakörben…

D.Z.:

Kulcsszavak?

Kovács Peti:

Kulcsszavakban, vagy akár, amire vonatkozik. A petersplanet-et én is követem, kíváncsi voltam az ő gondolataira. Ugyanezt lehetne a videókkal, miről, mivel kapcsolatban. De itt ki van fejtve látom.

Amit mindenképp megnéztem, utólag is boldog születésnapot, azt elfelejtettem az elején. Ami nekem mindenképp tetszik, az a személyes vonal, amit beleviszel.

A mentorklubbal kapcsolatos, -nem tudom lehet ezt promóciónak nevezni- nagyon tetszik, hogy a végére tetted. Abszolút nagy betűvel van, de nem azzal kezdted, hogy itt a mentor klub.

A promóció csak azután következik, hogy rengeteg értéket adtál, ez pozitív. Valószínűleg, ha erre a hírlevélre egyszer feliratkozik valaki, akkor meg fogja nyitni, mert érdekli.

A formátum le van tisztulva.

D.Z.:

Mit csinálnál másképp, akár fogalmazásba, milyen szavakat használnál többet, amik bizalomgerjesztőek, ami esetleg hiányzik belőle. Bátran!

Kovács Peti:

Alapvetően mindenki pásztázva olvassa, mivel hosszú levél. A kiemeléseknél, a heti cikkeknél, 1-2 kulcsszó, amit hozzátennék.

Heti cikkek, hogyha szeretnél fejlődni, heti cikkek, hogyha bevételt szeretnél növelni például. Az Ádám példája, hogy úristen 27 évesen hová eljutott.

Ha te is szeretnél fiatalon, akár olyan businesst felépíteni, amiről most még álmodozni sem mersz, azt még hozzá lehet tenni és akkor kiemelted, és el akarja olvasni. Ennél többet nem nagyon tudok.

Rengeteg link bele van téve, amire rákattintanak és kiviszed őket a saját oldaladra.

Ami nagyon fontos a rendszeresség benne, kiszámítható. Én például, ha jól emlékszem ez ma, még gondolkodtam is rajta, mert tudom, hogy nem pontban 8-kor jött, hanem valamikor előtte.

D.Z.:

Manuálisan van kiküldve, hiszen szándékosan nem időzítem be.

Kovács Peti:

Azon gondolkodtam, hogy az időzítés is mennyire okos. Lehet, hogy egy csomó levél 8 órára van beállítva, te elküldöd hét óra valahánykor, azért, hogy ne a sokaságba jöjjön.

1-2 hónap múlva sokan visszatérnek majd irodai környezetbe, mindenki úton lesz, lesz egy pár perce, vagy akár bekapcsolja a gépet, nem áll neki dolgozni, hanem megnézi az e-mailjeit.

Hétfő van, mindenkinek szükséges van egy motivációs löketre…

D.Z.:

Most eltelt két óra, amikor ezt a felvételt csináljuk és most jár 33%-nál, estig éri, sőt van, hogy másnap, harmadnap még csöpögnek megnyitások, akkor szokta az átlag 50%-ot elérni.

Szerinted mik a leggyakoribb hibák, beszéljünk arról- az enyémben nem akartál túl sokat feltárni- 😊😊

Mik a leggyakoribb hibák, amit elkövetnek az emberek, amire érdemes figyelni, hírlevelezünk. Mert szerintem sokan leírták már a hírlevélnek az intézményét, pedig szerintem egy óriási eszköz. Sokan nem élnek vele, de valószínűleg azért, mert nem csinálják jól.

Szerinted mik a leggyakoribb hibák és mire érdemes figyelni hírlevél esetén?

Kovács Peti:

Az egyik rész az kifejezetten szövegírás, a másik rész meg stratégia. A hírlevélnek a titka a rendszeresség. Van az a pont, amikor már nem azért olvasod valakinek a hírlevelét, mert jól van megszövegezve, mert tudod, hogy kitől jött. Édes mindegy, hogy hogy szövegezi meg, mert ha tőle jön abban érték lesz, az engem érdekelni fog.

Lehet, hogy nem nyitom meg, de elolvasom, hogy mi van benne.

Az első és legfontosabb az a rendszeresség. Ebben is vannak számok, nem kell ezt sem túltolni, én is felvagyok iratkozva külföldről, tudom, hogy mindennap jön… És még nem szántam rá magam, hogy leiratkozzak, de már nem jutok el odáig, hogy elolvassam.

Azt gondolom, hogy heti 1-2, de ha valaki intenzíven kampányol 3 még bele férhet. Az nem működik, hogy havonta, kéthavonta küldesz egyet, amikor szeretnél eladni dolgokat.

A másik rész, meg hogy értéket kell adni. Vetés, aratás: bele kell tenni, azt, hogy értéked, tartalmat adok. Segítek és majd utána nyomom meg a sales gombot, hogy szeretnék kivenni belőle valamit.

A tárgy mező az elképesztően fontos, kb. úgy kell róla gondolkodni, mintha landinget, vagy értékesítési oldalt csinálnál, hogy arra szánod a legtöbb időt.

Inkább azt javaslom, hogy először megírod az email tartalmi részét és utána teszed bele a tárgymezőt.

Bárki megnyitja az inboxot, ott várakozik, 10-20 olvasatlan levél, -láttam olyan embert, akinél 2000- és ott brutál verseny van a figyelemért.

Vannak ilyen trükkök, zárójelbe odateszed, hogy kattints, egyszer-kétszer ezzel át lehet verni valakit, be lehet hozni, de az biztos, hogy ez a te tárgymeződ rengeteg embert érdekelt, 100 millió forint sok mindenkit érdekel.

0-ról felépítve… tök jó, utal a tartalomra.

Hiába jó a tárgymező, utána a tartalomnak reflektálnia kell.

Az is tetszik ebben a hírlevélben, amit küldtél, hogy szellős. Az nem működik, hogyha tele van ugyanakkora betűtípussal, zsúfolt. Nem fogja elolvasni senki.

Szét kell szabdalni, szét kell taglalni, scannelve olvas mindenki. Tök mindegy, hogy telefonról, vagy éppen asztali PC-ről csinálja. Nem olvas részletesen, mert nincs ideje, nincs türelme, nincs figyelme rá egyszerűen.

Az a lényeg, hogy szépen tagolni kell. Azokat az alcímeket, mint nálatok a heti cikkek, videók, azokat kell kicsiszolni jobban. Azt éred el vele, hogy ami alatta van kisbetűvel, azt el akarja olvasni az ember.

Ami még nagyon fontos, hogy legyenek benne linkek elhelyezve. Jól hangzik, ha valakinek megnyitották az e-mailjét 50-60%-ban, de abból nem történik semmi, nem érünk oda, ahova szeretnénk.

Az az igazán nagy királyság, ha azt éred el, hogy kijönnek az oldaladra vagy megnéznek egy videót. Mert az az egésznek a célja. Persze vannak olyan e-mailek, amiben csak mondani szeretnél valamit.

A szövegezésnél arra kell figyelni, hogy elérd, hogy legörgessen, az alcímek mindig azt szolgálják, hogy menjen tovább.

Én is úgy szoktam elolvasni egy blogot, ha mondjuk keresek anyagot, hogy nem olvasom el az egészet, mert nincs arra időm, hanem megnézem az alcímekből, hogy milyen tartalom lesz. Ha az elég érdekes akkor elolvasom az egészet.

Sok mindenről beszéltem.

D.Z.:

Nem baj az!

Kovács Peti:

A tárgymező elképesztően fontos, azt nagyon jól kell megírni. Utána a levélnek a tagolására oda kell figyelni, az alcímekre. Úgy kell gondolkodni, hogy mindig azt akarod, hogy tovább olvasson, tovább görgessen.

Illetve linkeket kell beletenni, hogy megtörténjen az az akció, amit te a levél küldésével szerettél volna.

D.Z.:

Mi a helyzet a call to action-el, a cselekvésre ösztönző gombok, felhívások, szövegezésével? Van-e olyan, ami ebben jó trükk? Én megmondom őszintén úgy vagyok vele, és szerintem sokan. Nyilván mindenkinek csömöre van a reklámoktól, ami nagyon teleshopos, és már-már túlzó, azokat nem nagyon szeretik az emberek, mert szkeptikusak vele, nem biztos, hogy elhiszik.

Vannak-e olyan szavak, amik kifejezetten jól csengenek, van-e olyan, ami kifejezetten kerüljünk, mert inkább káros lesz és nem fogják elhinni?

Kovács Peti:

Az ingyenes szó, ha valahol ingyenes tartalmat adsz, az mindenhol jól működik. Az emberek eleve tartanak egy kicsit attól, hogy most fizetnem kell vagy hogy működik.

Azzal megnyugtatod, hogy ingyenes egy YouTube videó, vagy cikk, vagy a letöltés. Ha valakit fel akarsz iratkoztatni – mondjuk egy emailnél pont nem releváns- mert már feliratkozott, de az egy nagyon jó szó bárhol, hogyha odateszed, hogy ingyenes.

Nem kell túltolni, meg az ígéretekkel kell vigyázni. Ha idetetted volna, hogy garantált a 100 milliós bevételig, az mindenkinek „büdös” lenne, hogy azért az nem így megy.

Szokták mondani, hogy kattints ide…

D.Z.:

Ez működik? Kvázi te vezeted a szemét és elmagyarázod, hogy mit tegyen pontosan? Ez kell bele vagy túlzás lehet?

Kovács Peti:

Landingeknél, sales oldalaknál biztos, hogy kell. Szükség van rá, ha ráviszel hőtérképes szoftver, akkor megmutatja -persze célközönségtől meg figyelemtől is függ- de sokszor nem tudják, hogy mi történt. Én, személy szerint, múltkoriban nem is tudom, hogy mit akartam vásárolni, felmentem és fogalmam nem volt, hogy hol tudok rendelni. Az mindig hiba, annak egyértelműnek kell lennie.

Meg van az anyuka teszt, hogyha te megkéred bármelyik szülődet vagy idősebb ismerősödet, hogy ülj le, nézd meg, és ha neked egyértelmű, hogy mit kell csinálni, egyértelmű-e, hogy oda kell kattintani, ha nem, akkor oda kell írni, hogy kattints ide.

Én ezekben a varázsszavakban nem hiszek, mert mindig átvezet egy trükközéshez. De ha odaérünk, hogy fel van építve az ajánlat, akkor egyértelműnek kell lennie a gomboknak is.

Meg a gombok szövegezésénél -főleg, ha landingről beszélünk- akkor azt érdemes megszemélyesíteni, lehet E/1 személyben, hogy letöltöm, érdekel. Ezeket szokták alkalmazni. Ill. tovább a részletekhez, ha valaki az oldal tetején van, akkor beteszel egy ilyen linket, amire hogyha rákattint valaki, akkor egyből leviszi a megrendeléshez, részletekhez.

Pl. mutasd a részleteket, ez lehet tegező módban, E/1 személyben, így személyesebbé tudja tenni.

Szokták kérdezni termékspecifikusan, a tegező magázó kérdés. Én mindig azt szoktam javasolni, hogy inkább tegeződjünk, manapság kevés olyan iparág van, ahol bárki megsértődik, ha letegezed. Ami hiba, hogy ha valaki ugrál a kettő között. Az arra utal, hogy nincs jól átnézve akár egy landing. Én már láttam olyat, hogy egyik pontnál tegez, utána magáz.

Az szokta még elvenni ennek az élét, hogy én például a magázódást nem szeretem, lehet, hogy a koromból fakadóan is. Ezt úgy tudod áthidalni, ha T/1 személybe teszed. Mondjuk, megnézzük, mutatjuk stb. Így egy kicsit elveszed az élét.

Ahhoz, hogy megtörténjen egy tranzakció online, ahhoz elképesztően sok bizalomra van szükség.

Én még sales-esként megtanultam, hogy ahhoz, hogy legyen egy eladás, vagy bármi megtörténjen, ahhoz kell igény, vásárlóerő és bizalom.

A bizalmat online még nehezebb elérni, mert nem vagy ott vele, nem hallja a hangod és elképesztően gyorsan elszáll az egész. Szerintem tegező módban sokkal hamarabb eltudod érni, hogy személyesebb legyen a hangvétel. Én ezt merném javasolni, hogy nyugodtan alkalmazzuk. Nehéz elképzelni azt az iparágat. Nyilván az elején kell fölépíteni.

Volt olyan együttműködés például, ahol tartalmat kellett készíteni női cipő online webshopnak. Azt kérték, hogy magázódva kommunikáljunk. Mondtam, hogy ne már. De ragaszkodtak hozzá. Hálistennek nem is tartott sokáig az egész.

Most komolyan, föllapozol akár egy divattal, női cipőkkel foglalkozó bármilyen lapot, ki a fene fog magázódni…

D.Z.:

Nem életszerű abszolút…

Kovács Peti:

Meg volt határozva a célközönség, a 30-45 év közötti karrierista nő, azt miért magázzuk?!

D.Z.:

Nagyon hasznos gondolatok, köszönöm, hogy megosztottad velünk. Még annyi kérdésem lenne, hogy mik a tervek, hogy látod a 2020-as évet, így a járvány utáni időszakban? Mik a terveid? Kik az ideális ügyfeleid, hogyha valaki magára ismer a nézők, hallgatók között? Kik azok, akik bátran keressenek téged?

Kovács Peti:

Mondom először a terveket. Lépcsőzetesen gondolkodok, rólam azt érdemes tudni, hogy nem éves tervezőkben dolgozom. A célkitűzéseim mindig negyedévre vannak. Pont ugye a negyedév végén léptem, most ezt a negyedévet arra szánom, hogy foglaljam le a szorost. Legyen stabil akár belül, akár kívül a pozíció. A nyarat szeretném a személyes márka erősítésének szentelni mindenféle tét nélkül. Úgy gondolkodom, hogy bárhogy is lesz a gazdasági helyzet, az embereknek elfog fogyni a türelmük őszre. Mindenki azt fogja mondani, valamerre lépjünk, ha van pénzünk, ha nincs.

Az biztos, hogy a valóban segítséget nyújtó szövegírókra szükség lesz, akik tudnak segíteni az online eladásban. Én pedig addigra mentálisan készen szeretnék állni, hogy minél több embernek tudjak segíteni. Mert ha etikusan akarunk eladni, azzal nem csinálunk semmi rosszat, hogyha jól használjuk fel valakinek a pénzét. Erre akarom egy kicsit felkészíteni magam a következő periódusban. A 2020-as terv ez, hogy legyen rendben a saját tartalmi rész, rendszeres legyen, legyen egy rendszer arra, hogy mikor kerülnek ki a blogbejegyzéseim.

Legyenek jó tartalmak a YouTube csatornámon, ill. a közösen menedzselt podcastben is. Majd szeretnék egy idő után lépni azzal, hogy ne csak mi ketten beszélgessünk, izgalmasnak tartom mikor vendég is jön, az egyik része.

A másik része, hogy imádok új hirdetéseket csinálni, minél többet tudok csinálni, azt annál jobban fogom élvezni.

Olyannal szeretek együtt dolgozni, akinek van egy határozott elképzelése arról, hogy ki az ideális vevője, meg tudja azt fogalmazni, hogy az ő terméke, szolgáltatása miért teremt értéket. Hadd ne mondjam, hogy milyen dolgokat kellett már eladnom, amiben nehéz hinni és nem is működött hosszú távon.

Nekem nagyon fontos abban hinni, hogy amit eladunk, azzal értéket teremtünk.

Az ugyanolyan hús-vér emberekkel tudok együtt dolgozni, mint én, akik hasonlóan gondolkodnak, akik ugyanúgy szeretik azt, hogy nem az állóvízben gondolkodunk, hanem ha csináljuk, akkor egyre jobb és jobb lesz.

Mindig dédelgetem azt az álmot, hogy saját szolgáltatást, saját dolgot is építeni. Azt tudni kell, hogy annak idején, az első vállalkozás ötletem az karrier tanácsadás volt. Valahogy a szívem mélyén mindig ott van, hogy akkor még annyira kezdőcipőben jártam, hogy nem tudtam sikerre vinni.

Nem feltétlenül abban, de valami hasonlóban mindig gondolkodok, ami tényleg ilyen nagyot szól. Majd egyszer remélem, hogy jönni fog az ötlet. Mindig irigykedem, te is szoktad mondani a videóidban, hogy ötletcunaminjaid vannak. Mindig irigykedek azokra az emberekre, és abban bízok, minél nagyobb tapasztalatot szerzek majd nekem is lesznek ilyenek. Majd akkor eltudom dönteni, hogy melyiket valósítom meg.

D.Z.:

Meg van ennek a hátránya is. Pont az, hogy csapongsz a témakörök között. És igazából egyik sem működik még jól, de te már belekapsz a következőbe. És ez egy nagy hiba. Én mondjuk erre hajlamos vagyok, ezáltal szétforgácsolom az energiámat. És valójában be kell látni, hogy egyik sem megy jól.

Az elején fontosabb, hogy ha fókuszál az ember egy dologra, beleteszi az energiát. Utána, ha az már megy, stabil akkor érdemes új lábakat nyitni. Nekem mindig vissza kell fognom magam, hogy nem, ok, jön az ötlet, felírom, be a fiókba és félreteszem, nem szabad vele foglalkozni most.

Kovács Peti:

Ahogy említetted az a Bor melletti rendezvényt, azt imádtam. Meg le volt szervezve 4-5 próbanapom coworking irodában, mikor kb. az összes bezárt.

Azt várom, hogy ez megnyíljon, azért már itthon dolgozom régóta, meguntam a 4 falat. Azt szeretném, hogy minél több vállalkozót, szabadúszót megismerjek, aki hasonlósan gondolkodik és pozitívan hatnak rám, inspirálnak, húznak felfelé.

Látok egy képet magamról, biciklizek befelé egy coworking irodába, leteszem a dolgomat, iszunk egy kávét, beszélgetünk, leülök…

D.Z.:

Szerintem hozzánk jöhetsz be a HUBHUB-ba, én már itt vagyok 3 hete, úgyhogy szerintem tudsz jönni te is. Bátran!

Köszönöm szépen a hasznos gondolatokat és bízom benne, hogy ez neked is egyfajta lökést fog adni a videós tartalmaidnak a gyártásához.

Csak így tovább és sok sikert kívánok a vállalkozói léthez!

Kovács Peti:

Nagyon szépen köszönöm, Zoli!

D.Z.:

Nektek pedig köszönjük szépen a figyelmeteket. Folytatjuk a sorozatot, Alkalmazottból Vállalkozó névvel, olyan szereplőkkel, akik meglépték ezt a váltást, mit tapasztaltak közben.

Sok sikert mindenkinek, sziasztok!

A tartalommarketing az ügyfélszerzés hosszú távú stratégiai eszköze. A célközönség számára értéket adó, releváns és kellően érdekes tartalmak közzétételét foglalja magába. A potenciális vevőket leginkább foglalkoztató kérdésekre választ adó, ingyenesen elérhető tartalmak folyamatosan erősítik a bizalmat, ennek köszönhetően a látogató fokozatosan juthat el a problématudatból az érdeklődő, majd a vásárló fázisba.

Iparágtól és cégmérettől függetlenül gyakorlatilag bárkinek, aki egy termék vagy szolgáltatás értékesítésében érdekelt. A tartalommarketing egyaránt alkalmazható eladásösztönzésre, jobb helyezések eléréséhez a Google keresőjében, illetve a már meglévő vásárlók megtartására is. Hosszú távú megtérülést nyújtó eszköz, amelyet ha tudatosan építenek fel, akkor automatikusan fogja szállítani a potenciális ügyfeleket.

A figyelemfelkeltő címsor, a felmerülő kérdéseket és bizonytalanságokat feloldó szöveg elemek, valamint az ösztönzés a cselekvésre. Hogyha bármelyik is hiányzik, az nagyban rontani fogja az eredményeket.

Fontos, hogy mindig ebben a sorrendben használjuk őket. Első körben a figyelmet kell megragadni, majd az érdeklődést vággyá erősítő és az ellenvetéseket megválaszoló mondatok után fontos, hogy kérjük az olvasót a cselekvésre.

A szövegírás egyértelműen az értékesítésről szól, közvetett vagy közvetlen formában. Az írott szöveg szerkezetét, tartalmát és nyelvezetét egyaránt úgy kell felépíteni, hogy az eladásokat segítse. A szövegírást mindig alapos kutatómunka előzi meg, aminek a célja a vásárlói motiváció feltárása. Az írott szövegben ezekre a motivációkra kínáljuk a legjobb megoldást.

#HELLO HÉTFŐ

Minden hétfőn kapsz tőlem egy inspiráló levelet amiben elküldöm neked a legújabb epizódokat valamint, összegyűjtöm neked a célkitűzéssel, vállalkozásindítással és utazással kapcsolatos leghasznosabb tippeket.