PARETO-ELV:
A 80/20-as szabály

Prioritások

#pareto-elv #hatékonyság #prioritások

Vilfredo Pareto

Vilfredo Pareto, olasz közgazdász (1848-1923)


Az időmenedzsment a prioritásokkal kezdődik

Ha csődbe megy a céged, szívós munkával visszahozhatod a mélypontról, és ismét kereshetsz milliókat. Ha azt tapasztalod, hogy néhány barátoddal már nagyon nem beszéltek egy nyelvet, találhatsz új barátokat. Azonban van egyvalami, amiből biztosan nem lesz több: a rendelkezésedre álló időből.

Minden eltelt hét mínuszként jelenik meg a hátralévő heteid számát tekintve, és ezen – jelenlegi tudásunk szerint – semmilyen rendelkezésre álló technológia nem tud változtatni. Ám neked is ugyanannyi esélyed van arra, mint másnak, hogy kihozd a maximumot minden egyes hetedből – hétnapnyi esélyed. Min múlik az, hogy valaki előrébb tud jutni a céljaiban és projektjeiben egyetlen hét alatt, mint a többség?

A prioritásokon legyen a fókusz

 

Az átlagnál produktívabb emberek nemcsak ad hoc módon végzik a feladataikat, mindig azt véve előrébb, ami épp „tűzoltást” kíván, hanem tisztában vannak a prioritásaikkal, és azokon tartják a szemüket. Azok, akik jók időmenedzsmentből, úgy készítenek ütemtervet, akár napi, akár heti tervezést, hogy a prioritások mindig helyet kapnak benne, és tartják is magukat a tervhez.

Ha például régóta szeretnél elindítani egy új projektet a vállalkozásodban, de azt látod, hogy egyre csak húzódik-halasztódik, és minden egyes napod azzal telik, hogy rendbe szedd az ügyfeleid dolgait, akkor az időmenedzsment problémád mélyén az húzódik meg, hogy nem tartod magad a prioritásokhoz. Ez esetben határozd meg, heti hány órát fordítasz az ügyfelekre, és hány órát a saját projektjeidre. És tartsd is be!

 

Pareto-elv 80/20 prioritások

 

Néhány egyszerű szokás a jobb időkezeléshez

  • A legnehezebb feladatot időzítsd a nap elejére! Így a „nagy terhet” az elején letudod, és nem nyomaszt végig a napod során.
  • Priorizálj: a legfontosabb feladatokat időzítsd minél korábbra a napod során.
  • Kelj korán! A legsikeresebb emberek közös szokása, hogy hajnalban csörög náluk az ébresztő. Így nyugalomban végezhetsz el bizonyos feladatokat, és a többség előtt jársz.
  • A teendőkről készíts feljegyzéseket az íróasztalodon cetlikre vagy a digitális eszközeiden.
  • Tanulj meg nemet mondani! Vannak dolgok, amikre egyszerűen nem érdemes időt szánni. Vagy bevállalod, hogy nemet mondasz – és esetleg lesznek, akik emiatt megsértődnek –, vagy tele lesz az életed olyan teendőkkel, amiket szíved szerint nem végeznél, és csak hátráltatnak a fontos céljaidban.
  • Ne pocsékold el az idődet a közösségi oldalakon!
  • Tanulj meg delegálni! Elvégre nem végezhetsz el mindig mindent te magad.
  • Tartsál egy órát ott, ahol dolgozni szoktál – az íróasztalodon, munkasarkodban stb. –, hogy nyomon követhesd, mennyi időt töltesz egy-egy feladattal.
  • Határozd meg előre, mennyi időt adsz magadnak szünetre a regenerálódáshoz, különben az elnyúló szünetek bekebelezhetik a produktív időszakaidat is.
  • A feladatokat oszd fel kisebb célokra, így minden egyes kis cél teljesítésével sikerélményt élhetsz át, és egyszer csak maga a feladat is elfogy.

A 80/20-as szabály

A Pareto-elv szerint az eredmények 80 százalékáért az erőfeszítések mindössze 20 százaléka felelős. A prioritásmenedzsment lényege, hogy pontosan ez a 20 százalék mindig minden körülmények között el legyen végezve. Az igazán profik pedig a maradék 80 százalékot egészen jól ki tudják iktatni az életükből – és azt az időt, amit korábban a felesleges teendőkre fordítottak, immár abba fektethetik, amit igazán fontosnak tartanak: például önfejlesztésbe és önképzésbe, utazásba, sportolásba, vagy egyszerűen abba, hogy több időt találjanak a számukra fontos és inspiráló emberekre. S ha mindez sikerül, akkor megvalósul az, amit minőségi életnek nevezhetünk.

Legfrissebb bejegyzések

Vállalkozás indítás képzés

MILYEN VÁLLALKOZÁST INDÍTSAK?

Sokan vannak azok, akik már régóta dédelgetik, hogy egyszer majd saját vállalkozásba kezdenek, de nem tudják, hogyan induljanak el, milyen vállalkozást érdemes indítani.

Személyes Márka

SZEMÉLYES-MÁRKA-ÉPÍTÉS

A személyes márkaépítés hatékony módszerei manapság, valamint a befektetett munkádért cserébe várható elképesztő jutalom

#HELLO HÉTFŐ

Minden hétfőn kapsz tőlem egy inspiráló levelet amiben összegyűjtöm neked a célkitűzéssel, vállalkozásindítással és utazással kapcsolatos leghasznosabb tippeket

#HELLO HÉTFŐ

Minden hétfőn kapsz tőlem egy inspiráló levelet amiben összegyűjtöm neked a célkitűzéssel, vállalkozásindítással és utazással kapcsolatos leghasznosabb tippeket