Ebben a cikkben:

Mik voltak a legnagyobb tanulságok a 7 éves vállalkozói utam során: 

  • Mikor érdemes vállalkozást indítani?
  • Hogyan válasszak üzlettársakat?
  • A tartalommarketing ereje
  • A fókusz megtalálása
  • Az ideális csapatjátékosok
  • Bizalom vs. kontroll megfelelő aránya
Dallos Zoltán előadás ELTE

7 év - 7 vállalkozói tanulság

Napra pontosan 7 éve, 2016 novemberében indult el “az igazi” vállalkozói út számomra. Korábban, 2012-ben már volt egy próbálkozás, de az viszonylag hamar beleállt a földbe. Hiányzott a stratégia, az ügyfelek és az alázat is. Egyszóval minden 🙂

Lehajtott fejjel, minden tartalékot elégetve, visszamentem alkalmazottként dolgozni és lenyomtam még további 3 évet 3 cégnél. 

Ezek a tapasztalatok nagyon hasznosnak bizonyultak, ugyanis mindegyik cég másképp működött, más struktúra szerint, más vezetői értékekkel, más cégkultúrával. Felvértezve magam ezen a tapasztalatokkal ‘16 novemberében úgy éreztem, hogy most már készen állok és ideje újra belevágni a vállalkozói létbe.

Ekkoriban már megvolt az egyéni vállalkozásom, így technikai akadálya nem volt annak, hogy elinduljak és bebizonyítsam, megmutassam egy saját vállalkozás keretében, hogy meg tudom csinálni!

Azóta eltelt kereken 7 év, ebben a blog cikkben 7 tanulságot gyűjtöttem össze időrendben, bízom benne, hogy Neked is hasznos lesz, bárhol is tartasz az úton:

1.) NINCS TÖKÉLETES IDŐPONT A KEZDÉSRE (2016)

 

A vállalkozás ilyen értelemben hasonlít az autóvezetésre – csak elméletben nem lehet megtanulni. Készülhetsz hónapokat, éveket fejben, de csak akkor fogod megtanulni igazán, amikor kimész a forgalomba, gyorsítasz, lassítasz, előzöl, megállsz a stop táblánál, majd újra nyomod a gázt.

Emiatt nincs tökéletes időpont a kezdésre. Ha úgy érzed, hogy az alkalmazotti keretek nem Neked valók, Te jobban tudnád csinálni, mint a főnököd, akkor nincs mire várni.

Persze mindenképp fontos tervezni, konzultálni ügyvéddel, könyvelővel, leteszteli az ötletedet, potenciális ügyfelekkel interjúkat készíteni, de ha ezekkel mind megvagy, akkor bele kell vágni.

Ide tökéletesen passzol az idézet Zig Ziglar-ről:

Zig Ziglar You dont have to be great to start

vagyis, “Nem kell még kiválónak lenned hogy elkezd, de el kell kezdened, hogy kiválóvá válj!”

2.) MEGFELELŐ ÜZLETTÁRS VÁLASZTÁS (2017-2018)

 

A társas vállalkozás indítás kicsit olyan, a kapcsolat eleje: az udvarlás, ismerkedés. Minden rózsaszín, elvakít az újdonság ereje és csak a jót látjuk a másikban.

Aztán az összeköltözés után jönnek az első kihívások. Miért horkol a másik, miért hagyja mindig elől a cipőit, miért nem mosogat el maga után, stb.

A vállalkozások 90%-a csődbe megy 5 éven belül, ami még rosszabb mint a házasságok esetén, ugyanis ott “csak” 65% a válási arány. 🙂

Tehát egy olyan társulásra készülünk, ami során 90% esélyünk van, hogy nem fog működni hosszú távon.

 

Tegyük fel magunknak az alábbi kérdéseket:

  • miért van szükségem üzlettársra?
  • ugyanúgy gondolkozunk? 
  • hasonló a szakmai tudásunk, vagy pont hogy inkább kiegészítjük egymást?
  • garantált, hogy 5-10-15 év múlva is együtt akarunk dolgozni?
  • a társulás kiváltható más szakértővel? Akár egy coach, mentor támogatásával, vagy egy asszisztens csapat szakmai segítségével?

 

Félreértés ne essék, vannak nagyon jól működő társulások (pld. Google – Larry Page, Sergey Brin, vagy a Microsoft esetén Paul Allen és Bill Gates)

De mindenképp érdemes átgondolni, hogy fogunk-e tudni együtt élni hosszú távon.

Én kb másfél évet veszítettem az elején a rossz üzlettárs választás miatt, úgyhogy javaslom, hogy aludjál rá egy nagyot, mielőtt aláírjátok az alapító okiratokat.

3.) A TARTALOMMARKETING EREJE (2019)

 

Annyira hiszek a tartalommarketing erejében, hogy ma már az egész cégünk erre épül

2017 márciusában kezdtem el a YouTube csatornámat építeni, olyan kis béna volt az első 100 videóm, de arra tökéletes volt, hogy leküzdjem a gátlásokat a nyilvános szerepléssel kapcsolatban. 

Onnantól kezdve, hogy kivettem az egót a képletből – vagyis rájöttem hogy nem én vagyok a lényeg a videókban, hanem az, hogy minél több értéket adjak –  akkor elkezdett működni.

Próbáltam mind tartalmilag, mind technikailag egyre jobb és hasznosabb videókat készíteni, aminek köszönhetően 2019-ben többen is megkerestek a YouTube csatornámra hivatkozva, hogy szívesen dolgoznának velem és csatlakoznának az akkor még nem létező csapatomhoz 🙂

 

Így indult el a DLX MEDIA 2019-ben.

 

4.) FÓKUSZ (2020)

 

Nagyon találóak az alábbi mondások:

 “Egy s*ggel nem lehet két lovat megülni”

“Aki sokat markol, keveset fog.”

Én azt gondoltam sokáig, hogy ez hülyeség, és kerestem az önigazolásokat, hogy én miért tudok több dologra is figyelni egyszerre.

De be kell látni hogy nem működött. 2017 és 2020 között szétforgácsoltam az energiámat, könyvet írtam, rendezvényeket szerveztem, egyéni mentorálásokat csináltam és még zárójelben a céget is próbáltam fejleszteni.

A koronavírus-járvány 2020 márciusában felforgatta a világot, rengetegen haltak meg, cégek mentek tönkre, borzasztó volt. 

Egy dologban viszont nekem mégis hatalmasat segített: A fókusz megtalálásában.

Hirtelen nem volt több rendezvény, nem volt személyes jelenlét, egy dolog maradt: Az ügynökség építése.

A cégek rájöttek, hogy mennyire fontos az online kommunikáció, így azok is elkezdtek videókat rendelni, webinárokat szervezni, social oldalakon kommunikálni, akik azelőtt elzárkóztak teljesen..

Csodával határos módon elkezdett működni. 2020 óta közel duplázzuk minden évben az árbevételüket.

Van egy nagyon találó megfogalmazás, stratégia Alex Hormozitól a prioritásokat illetően:

BETTER
MORE 
NEW

Ebben a sorrendben. vagyis:

  • először csináljuk még jobban azt amit csinálunk (tökéletesítsük a terméket, szolgáltatást)
  • majd csináljunk még többet abból, amit csinálunk (legyen több ügyfelünk)
  • és amikor már mindent kimaxoltunk, csak akkor kezdjünk bele valami újba. (Új cég, új üzletág, stb.)

 

A vállalkozók többsége (jómagam is korábban) pont fordítva csinálja. 

Jön egy újabb üzleti lehetőség (újabb mókus), és el is kezdjük hajkurászni, ahelyett, hogy csinálnánk azt stabilan, amiben jók vagyunk.

5.) A VEZETÉS MAGÁNYOS SPORT (2021)

 

Vállalkozóként sokszor nem tudjuk kivel megbeszélni az aktuális kihívásainkat.

A szüleink általában a generációs különbség miatt nem értik pontosan, hogy mit csinálunk, miben vagyunk, milyen kihívásokkal találkozunk nap mint nap.

A barátaink, akik alkalmazottként dolgoznak, nem feltétlenül tudnak hasznos / releváns tanácsokat adni.

A kollégáinkra nem akarjuk zúdítani a problémáinkat, nehogy meginogjon a bizalmuk a céget és a víziót illetően. 

Akkor kivel beszéljük meg a problémákat, kihívásokat? A többi vállalkozó barátunkkal, illetve itt jön be a képbe a Mastermind csoportok szerepe.

Én 2021 óta már a második önszerveződő Mastermind csoportnak vagyok tagja, illetve alapító tagja és szerintem az egyik legjobb eszköze a személyes és üzleti fejlődésnek.

A Mastermind (magyarul mesterelme) csoport az jelenti, hogy 5-8 hasonló szinten lévő, hasonlóan gondolkodó vállalkozó rendszeresen, havonta 1-2x alkalommal találkozik és egy meghatározott menetrend szerint segítenek egymásnak. 

Mindenki hoz egy kérdést / problémát / megoldandó feladatot és a többiek igyekeznek a legjobb tudásuk szerint segíteni a felmerült kérdésben.

A segítség adható akár egy tipp, tanács, vagy akár további elgondolkodtató kérdések formájában, de akár kapcsolatokkal is lehet egymást támogatni.

 

6.) AZ IDEÁLIS CSAPATJÁTÉKOS (2022)

 

A céges működésünk során folyamatosan tisztult a kép, hogy milyen kollégákat is keresünk valójában a csapatba.

Voltak jó és kevésbé jó döntések az elején, de az biztos, hogy minden munkatársi együttműködésből mi is rengeteget tanultunk.

Ma már egy profi, 6 lépéses, félig automatizált rendszerrel választjuk ki a legjobb jelölteket a DLX MEDIA csapatába.

2022-ben olvastam először Patrick Lencioni: Az ideális csapatjátékos című könyvét, és azóta úgy érzem, hogy ez az a szempont rendszer, kiválasztási stratégia, amivel maximálisan tudok azonosulni.

A könyv szerint a 3 legfontosabb szempont a jelöltek kiválasztása során:

  1. szakmai alázat: Legyen nyitott a fejlődésre, akarjon tanulni, legyen mindig “félig üres a pohár”
  2. csapatba való illeszkedés: hiába profi, feketeöves valaki a szakmájában, ha nem illik a csapatba, lehúzza, demotiválja a többieket, akkor nincs ott a helye
  3. lelkesedés: vagyis csillogjon a szeme, szeresse a munkáját, minden feladathoz lelkesen álljon hozzá, a legjobb ha a munkája egyben a hobbija is.

A szakmai tudás ugyanúgy fontos, de könnyebben fejleszthető, mint ez a három tulajdonság.

Az ideális csapatjátékos - DLX MEDIA

 

7.) BIZALOM ÉS KONTROLL (2023)

 

Hiszem azt, hogy a csapatépítés egyik legfontosabb tényezője, hogy megtaláljuk a bizalom és a kontroll optimális arányát.

Számomra ez 80-20% / 90-10% körül mozog.

Vagyis megbízom a kollégáimban (ha nem bíznék, akkor minek vettem fel???), viszont odafigyelek a részletekre.

A 10-20% kontroll azt jelenti, hogy ha kell, akkor tudom mit és hol  ellenőrizzek és azt időről időre, szúrópróbaszerűen meg is teszem.

Ehhez elengedhetetlenül szükségesek a megfelelő rendszerek és folyamatok, az idei évünk (2023) szinte csak erről szólt, ezeknek a folyamatoknak, controlling rendszereknek a fejlesztéséről.

A bizalom és kontroll témájáról beszélgettünk az egyik legutóbbi interjúban Gangel Péterrel, a Bizalmi kör alapítójával, ajánlom szíves figyelmetekbe:

 

KÖSZÖNÖM A FIGYELMED 🙂


Mi volt a leghasznosabb a listából? Írd meg nekem itt.

Ha pedig érdekelnek hasonló vállalkozóknak szóló tartalmak, akkor iratkozz fel itt a #HelloHétfő hírlevelemre, hogy ne maradj le az újdonságokról!

Legfrissebb bejegyzések

Vállalkozás indítás képzés

MILYEN VÁLLALKOZÁST INDÍTSAK?

Sokan vannak azok, akik már régóta dédelgetik, hogy egyszer majd saját vállalkozásba kezdenek, de nem tudják, hogyan induljanak el, milyen vállalkozást érdemes indítani.

Személyes Márka

SZEMÉLYES-MÁRKA-ÉPÍTÉS

A személyes márkaépítés hatékony módszerei manapság, valamint a befektetett munkádért cserébe várható elképesztő jutalom

#HELLO HÉTFŐ

Minden hétfőn kapsz tőlem egy inspiráló levelet amiben összegyűjtöm neked a célkitűzéssel, vállalkozásindítással és utazással kapcsolatos leghasznosabb tippeket

#HELLO HÉTFŐ

Minden hétfőn kapsz tőlem egy inspiráló levelet amiben összegyűjtöm neked a célkitűzéssel, vállalkozásindítással és utazással kapcsolatos leghasznosabb tippeket